Handläggare till ekonomiskt bistånd

Arboga kommun / Socialsekreterarjobb / Arboga
2022-08-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till ekonomiskt bistånd" (publicerad 2022-10-03) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Arboga, Kungsör, Köping, Hallstahammar, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arboga kommun i Arboga

Vi söker nu en handläggare till ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd tillhör verksamhetsområdet Arbete och vuxenutbildning och ingår i Socialförvaltningen.

Förutom ekonomiskt bistånd ingår arbetsmarknadsenheten, vuxenutbildningen, flykting- och integrationssamordning, ungdomsledsagning och budget och skuldverksamhet i verksamhetsområdet. Vi har ett tätt samarbete mellan verksamheterna för att individer som uppbär ekonomiskt bistånd ska uppnå egen försörjning.

Arbetsgruppen på ekonomiskt bistånd kommer bestå av totalt sex personer inklusive Teamledare. Gruppen är uppdelad på ekonomihandläggare som handlägger de ansökningar som inkommer och planeringshandläggare som ansvarar för att tillsammans med individen upprätta en planering mot egen försörjning. Vi söker nu en ny medarbetare till ekonomihandläggning då en av våra socialsekreterare har valt gå vidare till annan tjänst.

Publiceringsdatum
2022-08-17

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med handläggning av ekonomiskt bistånd när det gäller löpande ansökningar, nyansökningar och även akuta ansökningar enligt ett jourschema. Detta kommer du göra tillsammans med ytterligare ekonomihandläggare samt ha arbetsledning av en teamledare. Inom samma enhet arbetar också socialsekreterare som arbetar med mottagning, kartläggning, planering och uppföljning. Vårt arbetssätt grundar sig i minskade ekonomiska kontroller och förenklad handläggning för att kunna lägga mer fokus på planering mot egen försörjning. De allra flesta ansökningar görs digitalt via Arboga kommuns hemsida.

Vi arbetar aktivt tillsammans för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö med fokus på delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i handläggningen samt en rimlig arbetsbelastning.

I rollen som ekonomihandläggare i arbetsgruppen ekonomiskt bistånd har du ett viktigt uppdrag i att utreda och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd och dess omfattning enligt Socialtjänstlagen.

Du samverkar förutom inom verksamhetsområdet med externa aktörer som exempelvis Individ och familjeomsorgen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Regionen.

Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och bidrar med dina kunskaper och erfarenheter.

Dina egenskaper
Som person är du noggrann, ansvarsfull och trygg. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och planerar, organiserar och prioriterar arbetet effektivt. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Du har god förmåga att sätta dig in i människors olika levnadsvillkor och kunna bemöta människor med respekt och lyhördhet.

Du har förmågan att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra utifrån mål och riktlinjer. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Du tar vidare initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Då vi är en enhet i en ny organisation under förändring behöver du kunna anpassa dig till nya omständigheter och se möjligheter i förändringar.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling och arbetsmiljö.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av handläggning och gärna av ekonomiskt bistånd eller annan likvärdig myndighetsutövning.

Socionomexamen eller annan likvärdig utbildning är meriterande.

Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Procapita är meriterande.

Du bör vara strukturerad och ha god dokumentationsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Heltid vardagar med flextidsavtal. Tillsvidareanställning. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Tillträde snarast.

Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag och rökfri arbetstid! Vid all rekrytering tillämpar vi vår likabehandlingsplan

Så ansöker du
Sista ansökningsdag är 2022-09-11
Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!

Välkommen med din ansökan!

Bara en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Vi har 14 100 invånare och drygt 1000 anställda i kommunen.

Vår värdegrund skapar ett gemensamt förhållningssätt och genomsyrar kommunens alla verksamheter. Den är en kompass i det dagliga arbetet för alla medarbetare och politiker:

"Med ett professionellt förhållningssätt och en uthållig organisation erbjuder vi service och tjänster av hög kvalitet. Genom ett modigt medarbetarskap och innovativt tänkande förverkligas visionen, Arboga plats för inspiration."

Välkommen du också!

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Arboga kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/101".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arboga kommun (org.nr 212000-2122)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Arbete och vuxenutbildning

Kontakt
Linda Salenmo
0589-87119

Jobbnummer
6893292

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arboga kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arboga kommun: