Handläggare till Biståndsenheten

Älvsbyns Kommun / Socialsekreterarjobb / Älvsbyn
2025-03-28


Visa alla socialsekreterarjobb i Älvsbyn, Boden, Piteå, Luleå, Arvidsjaur eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvsbyns Kommun i Älvsbyn

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!Som medarbetare hos oss i Älvsbyns kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/personalformaner/

Inom Biståndsenheten arbetar för närvarande 9 handläggare med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Inom enheten ingår förutom handläggare, enhetschef, avgiftshandläggare, administratör, specialisthandläggare och metodutvecklare. Specialisthandläggaren ger möjlighet till bland annat handledning och vägledning i det dagliga arbetet. Arbetsgruppen är mån om att värna om varandra och har en god gemenskap där man hjälps åt.



Publiceringsdatum
2025-03-28

Dina arbetsuppgifter
Aktuell tjänst som handläggare vid Biståndsenheten kan innebära handläggning inom området LSS/Socialpsykiatri alternativt området Äldre. I samband med en anställning kommer det att tydliggöras vilket område tjänsten avser.

Som handläggare har du ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov, all utredning sker enligt modellen IBiC, Individens Behov i Centrum. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att utreda, besluta och följa upp behov av insatser enligt Socialtjänstlagen. I arbetet ingår bland annat hembesök, delta på/sammankalla till samordnade individuella planeringar och att planera insatser i samband med att personer skrivs ut från sjukhuset. En viktig del i arbetet är dokumentation och rättssäkerhet. Du arbetar självständigt, men också i nära samarbete med kollegor, andra professioner och verksamheter både internt och externt. I det dagliga arbetet har du gott stöd från kollegor, specialisthandläggare och enhetschef.





Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Adekvat högskoleutbildning, socionom, social omsorg eller motsvarande

• Kunskap om de lagar som reglerar myndighetsutövning

• B- körkort

• Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket



Meriterande

• Erfarenhet av myndighetsutövning inom Socialtjänsten, särskilt området LSS

• Läst kurser inom socialrätt och juridik

• Erfarenhet av verksamhetssystem pulsen combine och Lifecare

• Kunskap om arbetsmodellen IBIC



Dina personliga egenskaper
Som person tar du egna initiativ, är resultatinriktad och har förmåga att fatta beslut. Vid stressiga situationer är du lugn och stabil samt har förmåga att hålla fokus. Du har lätt att samarbeta, lyssnar och kommunicerar. I det dagliga arbetet är du strukturerad genom att planera, organisera och prioritera arbetsuppgifter utifrån egna och andras uppsatta tidsramar. Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.



Övrig information
Omfattning: Heltid

Varaktighet: Tillsvidare anställning

Tillträde enligt överenskommelse



Lön Lönen är individuell, ange löneanspråk.

Vi tillämpar provanställning vid nyrekrytering.

Utdrag ur polisens belastningsregister krävs



Sista ansökningsdag 250420



Välkommen med din ansökan redan idag. Intervjuer och urval sker löpande. Du kan därför komma att bli kontaktad före sista ansökningsdag.



Allmänt Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden.

Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvsbyns kommun (org.nr 212000-2734), https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/lediga-jobb/

Kontakt
Enhetschef Biståndsenheten
Mariann Rosengren
mariann.rosengren@alvsbyn.se
0929-173 16

Jobbnummer
9252287

Prenumerera på jobb från Älvsbyns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvsbyns Kommun: