Handläggare till Betalgrupp inom Riksgälden, visstidsanställning

Riksgäldskontoret / Backofficejobb / Stockholm
2025-09-29


Visa alla backofficejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksgäldskontoret i Stockholm

Handläggare till Betalgrupp inom Riksgälden

Har du erfarenhet av arbete med clearing och avveckling på ett finansiellt institut där du arbetat i Swift Alliance access? Har du erfarenhet av arbete med acceptans- eller regressionstester i betalningssystem?
Har du kunskap om MT- och MX-meddelanden för betalningar? Vill du bidra till samhällsnytta genom en effektiv och säker hantering av statens likviditet? Välkommen med din ansökan till denna 12 månaders visstidsanställning.

Vi erbjuder dig

Statens internbank är en avdelning inom Riksgälden, med ansvar för att se till att statliga myndigheter har tillgång till betaltjänster samt andra finansiella tjänster som de behöver för att kunna hantera sina betalningar och finansiella medel. Vi upphandlar betalningstjänster från banker, hanterar likviditeten mellan Riksgälden och upphandlade bankerna samt tillhandahåller finansiella tjänster via Statens internbanks egenutvecklade IT-system.

Du kommer främst att arbeta i Statens internbanks betalgrupp med de betalningar som gruppen hanterar. Arbetet innebär att:

• Med övriga betalgruppskollegor turas om att ansvara för genomförande av Statens internbanks betalningar och de dagliga rutiner det innefattar.
• Administrera och konfigurera i de system som används för genomförandet av betalningar.
• Delta i kravställande och tester av Riksgäldens egenutvecklade internbanks- och betalsystem SIBS.
• Omvärldsbevaka och säkerställa att Betalgruppen har aktuell kunskap om sådant som påverkar verksamheten samt aktuella rutiner och underlag.
• Delta i övningar och andra kunskapshöjande aktiviteter som gruppen genomför.
• Genomföra kontoavstämningar.





Publiceringsdatum
2025-09-29

Profil
Kvalifikationer
• Gymnasial utbildning
• Erfarenhet av arbete med clearing och avveckling på Backoffice eller liknande betalningsfunktion inom ett finansiellt institut.
• Erfarenhet av arbete i Swift Alliance access.
• Erfarenhet av arbete med acceptans och regressionstester i Backofficesystem/betalningssystem.
• Erfarenhet av arbete med manuella reservrutiner för betalningar.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.
• God kunskap om svensk betalningsinfrastruktur.
• Kunskaper om MT- och MX-meddelanden för betalningar.
• Svenskt medborgarskap

Meriterande:

• Erfarenhet av arbete som administratör, Super User eller liknande, för Swift.
• Kunskap om Statens internbanks verksamhet.
• Erfarenhet av arbete på myndighet inom finansområdet.



För att lyckas i rollen behåller du lugnet och är trygg att fokusera på rätt saker i stressiga situationer. Du fattar beslut och agerar utifrån dessa, trots begränsad information. Du möter din omgivning med empati och uppmärksamhet. Ditt arbete hanterar du strukturerat och med god kvalitetsmedvetenhet. Du är bra på att samarbeta med din omgivning och är lyhörd och bemöter andra med respekt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper.

Övrig information

Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV.

Skicka ansökan senast den 20 oktober 2025. Ange referens 2025/753 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida.

Vi erbjuder en visstidsanställning under 12 månader.

För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef, Johan Löfqvist Klass, 08 613 45 34 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Ann Holgersson, tfn 08-613 46 45. Fackliga representanter är: Linn Hedman Saco-S och Lena Niklasson ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00.

Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret och vi erbjuder möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan om arbetet tillåter.

Finansiellt innehav
Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.

Säkerhetsklassad tjänst
Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. Om tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass kommer även en registerkontroll att ske. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.



Om Riksgälden
Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Riksgäldskontoret (org.nr 202100-2635), https://www.riksgalden.se/

Arbetsplats
Riksgälden

Jobbnummer
9531609

Prenumerera på jobb från Riksgäldskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksgäldskontoret: