Handläggare Överförmyndarnämnden

Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret i Lund

Lund skapar framtiden - med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.


Publiceringsdatum
2019-05-03

Arbetsuppgifter
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet i Lunds kommun. På överförmyndarenheten arbetar åtta personer, sex handläggare, en administratör och en enhetschef. Tillsynsarbetet spänner över civilrättens centrala områden som förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. Kommunallagen, förvaltningslagen och sekretessregler styr det dagliga arbetet. Handläggarna är jurister och ekonomer. Vi arbetar i tre olika team och samarbetar mycket mellan teamen. Överförmyndarenheten rekryterar gode män och förvaltare och arrangerar utbildningar för dem. Vi granskar deras ekonomiska redovisningar och ser till att huvudmännens rättigheter tas tillvara. Vi är ambitiösa, vill hålla hög kvalitet i arbetet och kompetensutvecklar oss i stor utsträckning på vårt specialområde. Vi sitter i nya, fina lokaler på Bangatan 8, mitt emot Centralstationen i Lund.

Vi söker nu ytterligare en handläggare.

Du kommer att ingå i teamet för granskning på överförmyndarenheten och vara spjutspets i arbetet med granskning av årsräkningar och i utvecklingen av detta hantverk. Du kommer dessutom besluta i ärenden om tillsyn och föredra frågor i Överförmyndarnämnden. Utbildningsinsatser och allmänt utredningsarbete på överförmyndarenheten ingår också i arbetsuppgifterna liksom kontakter och nätverkande på överförmyndarområdet.


Kvalifikationer
För att klara uppdraget ska du vara ekonom eller jurist eller ha likvärdig utbildning. Vi kommer lägga vikt vid din erfarenhet av redovisning och revision, överförmyndarfrågor eller annan tillsynsverksamhet. Arbete på skatteverk, kronofogde, förvaltningsrätt är särskilt meriterande. All annan erfarenhet från statlig/kommunal myndighet är meriterande. Det behövs god tal- och skrivförmåga i arbetet och att du kan skapa goda kontakter och nätverk. Du behöver ha intresse och fallenhet för digitala arbetssätt och för utvecklingsarbete inom olika systemverktyg.
Som person krävs att du är lugn och balanserad. Du kan kombinera nytänkande med ordning och reda för våra uppdragstagare som är frivilliga samhällsarbetare. Du är säker i rollen som myndighetsutövare.

Dagtid, viss kvällstjänst vid utbildningar kan förekomma.

Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-24
Ange följande referens när du ansöker: KK 2019/16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Louise Snellman 046-359 5932
Björn Bengtsson 046-359 54 60

Företag
Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret

Adress
Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret
Box 41
22100 LUND

Kontorsadress
Lund

Jobbnummer
4767520

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds kommun, Administrativa avdelningen, Kommunkontoret: