Handläggare och nämndsekreterare till överförmyndarnämndens kans
Södertälje kommun / Administratörsjobb / Södertälje
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje,
Botkyrka,
Sundbyberg,
Stockholm,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige En dag på jobbet
Övermyndarnämndens kansli har fått möjlighet att utöka till sju medarbetare, därför söker vi en ny kollega som vill åta sig uppdraget som handläggare/jurist och nämndsekreterare för att tillsammans med oss arbeta för en rättssäker och effektiv tillsynsmyndighet i Södertälje kommun.
Vi söker dig som uppskattar breda arbetsuppgifter som i huvudsak består av att utöva tillsyn och ge god service i samtliga ställföreträdarskap. Granskning av årsredovisningar samt arvodering ingår i rollen men också att rekrytera, kontrollera, utbilda och informera ställföreträdare (gode män/förvaltare/förmyndare). Att självständigt fatta beslut på delegation från överförmyndaren ingår i dina arbetsuppgifter. Du skriver yttranden till tingsrätten och utreder frågor inom verksamheten. Du kommer också axla uppdraget som nämndsekreterare med ansvar för administrationen kring nämndsammanträden. Du behöver ha intresse för digitalisering då nämnden använder läsplattor för nämndhandlingar samt utvecklar e-tjänster för verksamheten.
I tjänsten ingår dessutom att:
• utreda ärenden
• skriva underlag för beslut
• föredra ärenden i nämnden
• skicka ut kallelser till nämnden
• skriva nämndens sammanträdesprotokoll
• driva övergripande utvecklingsfrågor inom verksamheten
En framgångsfaktor i rollen som handläggare och nämndsekreterare är att du har en förmåga att driva frågor framåt och samtidigt är lyhörd med ett utpräglat kundperspektiv inom överförmyndarverksamhetens område.
Som handläggare och nämndsekreterare inom överförmyndarnämndens kansli gör du skillnad i människors vardag!
Vem är du?
Krav:
Vi söker dig med högskoleutbildning inom samhällsvetenskapliga ämnen som juridik eller statsvetenskap exempelvis.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs mycket god kunskap i svenska.
Meriterande:
Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom överförmyndarverksamhetens rättsområde eller nämndsekreterarskap. Det är också meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning. Det är även meriterande om du kan kommunicera på andra språk då flertalet av våra huvudmäns modersmål är andra än svenska. Du har även god datorvana och hanterar Office-paketet.
Personliga egenskaper:
Dina personliga egenskaper är viktiga för att passa i rollen och vi söker dig som har god initiativförmåga med förmåga att kommunicera och självständigt driva strukturerade processer. Handläggningen kräver uthållighet, noggrannhet och ett intresse för både siffror och människor. Nämndsekreterarskapet kräver god förmåga att uttrycka sig i skrift.
Då arbetsplatsen är liten läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Några av våra förmåner är friskvårdspeng, semesterväxling (fler semesterdagar istället för semesterersättning) och årsarbetstid som ger dig viss möjlighet att styra över din arbetstid.
Välkommen till oss!
På överförmyndarnämndens kansli i Södertälje kommun arbetar sex personer som nu ska bli sju. Vi sitter i stadshusets ljusa, moderna lokaler nära pendeltågsstationen i Södertälje centrum.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Dagtid Tillsvidare
Publiceringsdatum2019-02-01ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaria Wastesson 08-5230 6680
FöretagSödertälje kommun
AdressSödertälje kommun
Campusgatan 26
15189 Södertälje
KontorsadressCampusgatan 26
Jobbnummer 4589626
Observera att sista ansökningsdag har passerat.