Handläggare med varierande uppgifter inom beskattningsområdet

Skatteverket / Juristjobb / Uddevalla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Uddevalla, Munkedal, Färgelanda, Vänersborg, Trollhättan eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan, Lysekil, Stenungsund eller i hela Sverige

Är du redovisningsekonom eller liknande och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom beskattning har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar antingen med inkomstskatt, moms, arbetsgivaravgifter, företagsregistrering eller med flera områden samtidigt.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet avgörs av verksamhetens behov i kombination med din kompetens och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter och en viktig uppgift är att besvara frågor från allmänheten. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 23 på Skatteavdelningen. Din placering är i Uddevalla. På enheten är vi idag 140 kollegor, där vi främst arbetar med företagsregistrering, moms, arbetsgivaravgifter och beskattning av företag och privatpersoner. Du kommer bli placerad på Skattesektion 3 och dina arbetsuppgifter är att arbeta med ansökningar om företagsregistrering med många externa kontakter och ett brett arbetsfält i flera skatteslag.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- vara serviceinriktad och bemöta andra med respekt och vänlighet
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- stimuleras av att hantera många ärenden parallellt och att arbeta i ett högt tempo utan att tumma på kvaliteten i ditt arbete

Du ska även ha:

- en avslutad gymnasieutbildning och en KY-utbildning/ YH- utbildning om 80KY/400YH-poäng inom ekonomi eller juridik eller ha några års aktuell arbetslivserfarenhet från antingen ekonomi-, juridik-, redovisnings- eller revisionsarbete eller relevant arbetserfarenhet från offentlig verksamhet t.ex. Skatteverket.

Det är önskvärt om du har kännedom om företagares villkor och förutsättningar.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 20190801 tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2019-04-05

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-22
Ange följande referens när du ansöker: 2019/239
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Henrik Pohl, Sektionschef 010-572 39 02
Jonas Mellberg, Hr-specialist rekrytering 010-572 42 29

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Solna
17194 Solna

Kontorsadress
Solna

Jobbnummer
4714031

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: