Handläggare med inriktning verksamhetsutveckling

Region Jämtland Härjedalen, Finansiering och stöd / Administratörsjobb / Östersund
2025-03-14


Visa alla administratörsjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Jämtland Härjedalen, Finansiering och stöd i Östersund

Med anledning av att en kollega går i pension söker vi nu en handläggare med genuint intresse för regionalt utvecklingsarbete som får särskilt ansvar för att driva och samordna verksamhetsutveckling och olika enhetsövergripande frågor och uppgifter.

På vår arbetsplats arbetar vi tillsammans med för att skapa en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i. Vi har fina kontorslokaler på campus i Östersund och erbjuder ett givande och spännande jobb i en miljö med drivkraft och bred kompetens.

Region Jämtland Härjedalen är en politiskt styrd organisation med det regionala utvecklingsansvaret. Det innebär bland annat samordning av insatser för regionalt utvecklingsarbete och beslut om användning av statliga medel för projekt- och företagsstöd.

Tjänsten som handläggare finns inom Område Hållbar tillväxt, enheten Finansiering och stöd. I förvaltningsområdet Regional utveckling ingår även områdena Kollektivtrafik och Kultur och bildning. Vi lyder under regionala utvecklingsnämnden. Region Jämtland Härjedalen har även ansvar för hälso- och sjukvård. Vår organisation ska ge service och skapa nytta för 130 000 invånare.

Allt arbete sker med utgångspunkt i politiskt fastställda mål och långsiktiga prioriteringar för den regionala utvecklingspolitiken. De statliga medel vi hanterar ska bidra till likvärdiga möjligheter för platsutveckling, ökad innovationskraft, förnyelseförmåga, entreprenörskap samt kompetensförsörjning. Medlen ska även bidra till att skapa tillgänglighet genom infrastruktur. Medlen går både direkt till olika strategiska satsningar i enskilda företag och till projekt för hållbar regional utveckling. Vi betalar årligen ut ungefär 116 miljoner kronor i stöd.

Publiceringsdatum
2025-03-14

Arbetsuppgifter
Vid sidan av att ha ansvar för ansökningar om regionalt utvecklingskapital kommer du ha särskilt ansvar för verksamhetsutveckling samt enhetsövergripande frågor och uppgifter. Du jobbar i hela flödet med hantering av medlen; från utformning av utlysningar om stöd till beredning, uppföljning och utvärdering av ärenden. Prioriteringar sker i dialog med enhetschef och ledningsgrupp för Område Hållbar tillväxt. Tjänstens innehåll kan förändras över tid beroende på verksamhetens behov. Du jobbar i samarbete med andra handläggare, analytiker och strateger inom men även självständigt. Rollen innebär även många externa kontakter. Som en naturlig del i arbetet ingår att skapa effektiva och trygga team för genomförande av enhetens uppdrag.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har praktisk erfarenhet samt akademisk utbildning med en inriktning som bedöms relevant för arbetets innehåll, exempelvis regionalt utvecklingsarbete, företagsekonomi, verksamhetsutveckling eller förvaltningsjuridik. Det är en fördel om du har erfarenhet inom flera områden eftersom jobbet är varierat och komplext.

Du behöver ha förståelse för arbete i politiskt styrd organisation och statligt styrda uppdrag, samt uppdrag och processer för regionalt utvecklingsarbete och handläggning av ärenden relaterade till detta. Det kan du exempelvis ha fått genom tidigare arbete inom en myndighet eller kommun med ansvar för näringslivsutvecklingsfrågor, alternativt genom att själv ha drivit satsningar med offentlig utvecklingsfinansiering. I rollen behöver du kompetens inom verksamhetsutveckling och ha god förmåga att skapa samarbeten och goda relationer. Du ska även kunna bidra till struktur i verksamheten. Du behöver förstå logiken med projekt- och företagsstöd samt ha kunskap om systematisk ärendehantering, gärna med erfarenhet från ärendehanteringssystem såsom Platina och Nyps/Min Ansökan.

Arbetet innebär bilresor inom länet varför B-körkort är ett krav. Du behöver behärska det svenska språket obehindrat och på en god nivå i både tal och skrift. Arbetet innebär att du ska hålla i möten och föredragningar, både internt och externt, samt skriva texter till handlingar som blir offentliga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan!

Intervjuer kan komma att ske löpande

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Läs mer om livet i Jämtland Härjedalen på https://tasteget.nu/
Läs mer om Regional utvecklings förvaltningsområdet på https://www.regionjh.se/regionalutveckling

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Persr/135/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Region Jämtland Härjedalen (org.nr 232100-0214)

Arbetsplats
Region Jämtland Härjedalen, Finansiering och stöd

Kontakt
Enhetschef Finansiering och stöd
Juliana G Wettersten
juliana.g.wettersten@regionjh.se
063-146660

Jobbnummer
9223778

Prenumerera på jobb från Region Jämtland Härjedalen, Finansiering och stöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Jämtland Härjedalen, Finansiering och stöd: