Handläggare med ekonomiinriktning

Tillväxtverket / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tillväxtverket i Stockholm, Gävle, Örebro, Jönköping, Göteborg eller i hela Sverige

Har du erfarenhet av kvalificerat arbete med ekonomi, rapportering och uppföljning av projekt? Brinner du för små- och medelstora företags tillväxt och utveckling? Gillar du att verka i en internationell kontext och vill utveckla din kunskap om EU:s företagsfrämjande arbete? Då kan du vara den vi söker!

Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar tillväxt och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Avdelningen Företag har som uppdrag att bidra till hållbar tillväxt och växande företag i hela landet, främst genom att stödja företagen att ta sig an sina främsta utmaningar och genom att skapa förutsättningar för företag som vill och vågar också ska kunna växa. Enheten för affärsutveckling bidrar till att skapa fler affärer genom främst internationalisering och innovation. Här samlas bland annat Enterprise Europe Network, affärsutvecklingsscheckar, Swedish Cleantech samt strategiskt EU-arbete riktat mot små och medelstora företag.

Enterprise Europe Network (EEN) är världens största affärsnätverk för små och medelstora företag och består av cirka 600 organisationer i ett 60-tal länder. Genom EEN kan små och medelstora företag få stöd för att nå ut på nya internationella marknader. Tillväxtverket är ansvarig för det svenska EEN-nätverket, som består av 12 nationella och regionala näringslivsorganisationer i hela Sverige.

Vi söker nu en handläggare med ekonomiinriktning som kan bidra till vårt arbete med Enterprise Europe Network. Tillväxtverket har en koordinerande och samordnade roll vilket innebär att vi följer upp resultat och budget, ansvarar för rapportering, extern och intern kommunikation samt utvecklar verksamheten tillsammans med partners. Ditt uppdrag blir att ansvara för programmets ekonomi, uppföljning och rapportering. Du kommer ingå i teamet som arbetar med att genomföra programmet och förväntas kunna bidra i olika arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov. Övriga arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområden kan också bli aktuella.

Du har en samordnande roll med kontinuerlig dialog med EU-kommissionen och de svenska värdorganisationerna och representerar myndigheten i olika sammanhang. Arbetet utförs självständigt men i nära dialog med programansvarig och övriga medarbetare i teamet. Det är viktigt att du som medarbetare på myndigheten har ett intresse av samhällsfrågor och har förståelse för vad myndighetsrollen innebär.

Publiceringsdatum
2023-02-23

Om tjänsten
I rollen ingår att:

• Koordinera och sammanställa ekonomiska underlag, i enlighet med programmets regler, till kommissionen
• Löpande följa och kvalitetssäkra resultat från de svenska värdorganisationerna från systemet IMT, föra en dialog med värdorganisationerna om resultaten och sammanställa dessa till kommissionen
• Kontinuerligt föra dialog med kommissionen och svenska värdorganisationer om regelverk gällande finansiella frågor och indikatorer samt ansvara för gällande EU-avtal och konsortieavtal
• Arrangera och genomföra informationsmöten med Enterprise Europe Network (EEN)-kontorens ekonomiansvariga
• Bistå enhetschef med ekonomisk uppföljning av EEN
• Uppdatera och publicera texter på webben och sociala kanaler
• Aktivt representera svenska nätverket i europeisk strategisk arbetsgrupp gällande gemensam kommunikation
• Löpande bidra till programmets operativa genomförande och strategiska utveckling

Resor inom Sverige samt utomlands kan komma att ingå i tjänsten.

Ditt tjänstgöringsställe är något av våra kontor: Arjeplog, Gävle, Göteborg, Jönköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Örebro eller Östersund.

Vi söker dig som har:

• Utbildning från högskola eller universitet, motsvarande minst 3 års studier, inom området ekonomi, eller annat område som Tillväxtverket bedömer relevant för tjänsten
• Minst 1 års erfarenhet, de senaste 5 åren, av kvalificerat arbete inom för rollen relevant område, t.ex. ekonomi, rapportering och uppföljning
• Erfarenhet av att analysera och sammanställa ekonomiskt underlag
• Kunskap om och förståelse för EU:s institutioner
• Goda kunskaper gällande små- och medelstora företags behov och drivkrafter
• Goda kunskaper i tal och skrift i både svenska och engelska

Följande är meriterande:

• Tidigare erfarenhet av kvalificerat arbete med projektekonomi inom EU-projekt
• Erfarenhet av tillämpning av avtal och regelverk för EU-projekt
• God kunskap om och erfarenhet av aktörer och insatser som sker nationellt, regionalt och lokalt för att främja företagsutveckling
• Erfarenhet av att arbeta med operativ och strategisk kommunikation och kunskapsspridning
• Erfarenhet av budget, prognos och uppföljningsarbete

Som person söker vi dig som har god förmåga att arbeta självständigt med eget ansvar samt förmåga att strukturera och organisera ditt arbete. Vidare är det viktigt med god initiativ- och problemlösningsförmåga samt ett serviceinriktat förhållningssätt. Du behöver också ha god förmåga att samarbeta och kommunicera såväl internt som externt. Vårt interna förhållningssätt guidar oss i vårt beteende och agerande, vilket innebär ett dagligt fokus på kundnytta, öppenhet, tydlighet och laganda

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är ett vikariat under perioden mars - september 2023. Sista ansökningsdag är den 5 mars 2023.

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef affärsutveckling, Charlotte Werner, tfn 08-681 94 70. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Isabelle Lilja, tfn 08-681 91 48. Fackliga företrädare inom Saco Per-Olof Remmare 08-681 9492 och ST Emma Wahlberg 08-681 9310 alternativt via vår växel, 08 - 681 91 00. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, ev. tester, intervjuer samt referenstagning.

Ärendenummer: Ä 2023-1385

Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tillväxtverket (org.nr 202100-6149), http://www.tillvaxtverket.se/

Jobbnummer
7480434

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tillväxtverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tillväxtverket: