Handläggare med ansvar för felaktiga utbetalningar (FUT-utredare
Helsingborgs kommun / Administratörsjobb / Helsingborg
2021-11-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare med ansvar för felaktiga utbetalningar (FUT-utredare" (publicerad 2022-04-04) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Helsingborgs kommun i Helsingborg,
Klippan eller i
hela Sverige Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något. Om arbetsplatsen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 3000 medarbetare - från undersköterskor, sjuksköterskor och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Myndighetsavdelningen består för närvarande av tre enheter utifrån lagstiftning Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag (BAB). Vi sitter i underbara Maria Park. Myndighet SOL har 35 biståndshandläggare. Myndigheten LSS har idag 15 handläggare varav en arbetar med socialtjänstlagen mot bostadslöshet. Myndigheten BAB har fyra handläggare.
Publiceringsdatum2021-11-04Dina arbetsuppgifterMyndighetsenheten handlägger ansökningar utifrån Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag (BAB).
Som utredare av felaktiga utbetalningar (FUT-utredare) på myndigheten är du vår spetskompetens vad gäller rättssäker myndighetsutövning och att förebygga felaktiga utbetalningar. Dina arbetsuppgifter är att utreda misstankar om felaktigt utbetalt bistånd och polisanmäla misstänkt bidragsbrott. Du förväntas utveckla och implementera långsiktiga strategier och rutiner för att minska risken för överutnyttjande av välfärdssystemet. Dessutom kommer du att få en stöttande roll till handläggarna, både i individärenden men också genom kompetenshöjande insatser och utbildningar.
Samverkan med andra myndigheter och aktörer är en del av jobbet. Det förväntas att du håller dig a jour med det som händer på andra myndigheter och i samhället i stort i frågan och att du för den kunskapen vidare till andra.
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Kvalifikationer
För att gå vidare i rekryteringsprocessen ska du ha körkort och högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som relevant. Dessutom krävs det erfarenhet av utredningsarbete, gärna från statlig myndighet som polis, migrationsverket eller försäkringskassan. Erfarenhet av offentlig sektor. Juridisk kompetens inom aktuellt område krävs (SoL, OSL, Bidragsbrottslagen). Du behöver vara van att skriva och utreda eftersom du kommer skriva utredningar, beslut och polisanmälningar. Då många av våra ärenden kommer prövas av en överinstans krävs att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med att utreda felaktiga utbetalningar. Dessutom är det bra om du är insatt i de olika lagrum som styr arbetet med exempelvis, Förvaltningslagen, LSS, Socialtjänstlagen, Offentlighets- och sekretesslagen och bidragsbrottslagen. För tjänsten är det viktigt att ha en fallenhet för juridiskt komplexa frågor och vi uppskattar om du har en viss juridisk grundkompetens. Meriterande är också om du har erfarenhet av myndighetsutövning och av implementering av rättighetslagstiftningar. Vidare förväntas den som anställs ha en hög produktionstakt och du ska känna dig trygg i datorbaserad dokumentation, gärna Procapita.
Då du håller i utbildningar är det viktigt att du är bekväm och van att prata inför grupp och att du kan göra det på ett pedagogiskt och medryckande vis. Du behöver också kunna sammanställa information och statistik anpassat efter vem mottagaren är; exempelvis handläggare, politiker eller samarbetspartners. För att kunna presentera statistik och arbeta med verksamhetsutveckling är det viktigt att du kan sammanställa data och analysera den. Du behöver kunna hantera Excel och Power Point. Du är van att kvalitetssäkra material och upprätta rutiner.
Som person är du stöttande och coachande. Du har lätt för att jobba både självständigt och i team. Du är driven, engagerad och stresstålig. Du tycker om att driva arbetet framåt. Du är dessutom nyfiken och vill förbättra, därför är du också nytänkande kring arbetsmetoder.
Vi söker dig som är strukturerad, initiativrik, stresstålig och kommunikativ samt har en utmärkt samarbetsförmåga. Du kan hantera arbetssituationer med integritet och omdöme samt kan arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Var vänlig och lämna löneanspråk i din ansökan. Välkommen att söka tjänsten!
Övrig information
Sista dag att ansöka är 2021 11 25
Tjänsten är tillsvidare och heltid med start snarast efter överenskommelse.
Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Innan möjlig anställning kommer en bakgrundskontroll ske. I de fall där kontroll av utdrag ur belastningsregister är lagstadgat kommer även detta att genomföras.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningLön enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagHelsingborgs kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Helsingborgs kommun (org.nr 212000-1157),
https://helsingborg.se Arbetsplats Helsingborgs stad
Kontakt Enhetschef
Nicolas Ferreira
042 - 10 56 59 Jobbnummer 6096548
Observera att sista ansökningsdag har passerat.