Handläggare internationell adoption
Adoptionscentrum / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2017-03-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare internationell adoption" (publicerad 2018-04-03) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Adoptionscentrum i Stockholm,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Just nu söker vi en noggrann och lyhörd handläggare. Som handläggare hjälper du blivande adoptivföräldrar med handläggningen av deras ansökan om att få adoptera ett barn från utlandet. Du har tät kontakt med familjerna inför, under och efter adoptionsprocessen. Du granskar ansökningshandlingar och förbereder blivande adoptivföräldrar inför utlandsvistelsen. I arbetet ingår fakturering och dokumentering av ärenden samt utredning av barn för placering. Arbetet innebär även kontakter med relevanta myndigheter i Sverige och utlandet och med våra samarbetspartners i de länder vi arbetar.
Ansvarsområden:
• Administration kring och handläggning av adoptionsärenden
• Kontakt med adoptionssökande familjer före, under och efter adoptionen
• Kontakt med samarbetspartners i utlandet samt myndigheter i Sverige och i utlandet
• Fakturering av adoptionsärenden
• Utredning av barn för placering
• Handläggning av återrapporter till utlandet
Det blir en bredd av arbetsuppgifter så du behöver vara välorganiserad, strukturerad och noggrann. Du ska kunna arbeta självständigt och behöver vara bra på att prioritera och organisera. Du har god social kompetens och lätt för att samarbeta med människor. Då många av frågorna är av känslig karaktär krävs att du har erfarenhet av arbete med människor i olika former av livskriser. Genom arbetet kommer du att möta människor från olika kulturer och samhällsskikt. Det är viktigt att du är lyhörd och kommunikativ och har lätt för skapa förtroende hos de människor du kommer i kontakt med.
Publiceringsdatum2017-03-02Kvalifikationer• Socionomexamen eller likvärdig utbildning alt. erfarenhet av likvärdigt arbete
• God samarbetsförmåga och social kompetens
• Kunskap om barn och barns utveckling
• Kunskap om samtalsmetodik och krisreaktion
• God förmåga att administrera, organisera, dokumentera och prioritera
• Drivande och förmåga att arbeta självständigt
• Mycket god kommunikativ förmåga i svenska och engelska i tal och skrift
• Kunskap i Office-paketet
Meriterande
• Medicinsk kunskap
• Vana av arbete i en medlemsorganisation eller politiskt styrd organisation
• Erfarenhet av internationella adoptionsfrågor
• Kunskap i franska
Adoptionscentrum bildades 1969. Vi är en ideell partipolitiskt och religiöst obunden medlemsorganisation som verkar inom tre intresseområden, förmedling, bistånd och förening (medlem).
Vår huvuduppgift är att bedriva verksamhet för de som vill adoptera, adoptivfamiljer och de som är adopterade. Adoptionscentrum förmedlar internationella adoptioner där barnets rätt till familj och vuxnas vilja och förmåga att ta emot barnet som sitt förenas.
Idag har 25 000 barn från över 60 länder fått en ny familj i Sverige genom oss.
I mer än 20 år har vi arbetat med att förbättra tillvaron för barnhemsbarn, med att stimulera till inhemsk adoption, påverkan av myndigheter och beslutsfattare om att barn på institutioner far illa. Allt detta inom ramen för vårt biståndsarbete.
Vi organiserar ca 5000 medlemsfamiljer som alla tillhör en avdelning. Avdelningarna är indelade i geografiska verksamhetsområden och bedriver verksamhet som gagnar Adoptionscentrums syften och mål.
Varaktighet, arbetstid
Sex månaders provanställning och därefter möjlighet till en tillsvidaretjänst. 39 timmar/vecka
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-03-17
KontaktMaria Doré
maria.dore@adoptionscentrum.seFöretagAdoptionscentrum
AdressAdoptionscentrum
Box 11139
16111 Bromma
KontorsadressEkbacksvägen 22
Jobbnummer 3350917
Observera att sista ansökningsdag har passerat.