Handläggare inom vapen sökes till förvaltningsrättssektionen i K

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Karlstad, Örebro, Skövde, Linköping, Eskilstuna eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.


Publiceringsdatum
2017-07-24

Arbetsuppgifter
Rättsenheten i Bergslagen söker en handläggare till förvaltningsrättssektionen med placering i Karlstad. Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. När du uppnått tillräcklig erfarenhet har du möjlighet att utöka dina befogenheter att fatta vissa beslut. Det kan bli aktuellt med handläggning av omprövningar av vapenlicenser, inspektioner m.m. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom sektionen. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete som exempelvis att hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde.


Kvalifikationer
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som myndigheten bedömer vara relevant
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• mycket god datorvana
• körkort i lägst klass B

Meriterande
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att bemöta allmänhet och handlägga förvaltningsärenden
• erfarenhet av målskytte/jakt
• god kännedom om vapen

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är intresserad av handläggningsarbete. Arbetet kräver att du har hög integritet är självgående, kan ta egna initiativ och driva arbetet på ett resultatinriktat sätt. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Därför söker vi dig som:
• är strukturerad
• är noggrann
• är ansvarskännande
• är serviceorienterad
• kan arbeta såväl enskilt som i grupp

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Vikariat t.o.m. sista feb 2018
Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Flex
Tillträde: Gärna från 1 september
Anställning som handläggare med funktionen handläggare förvaltningsärenden

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-06
Ange följande referens när du ansöker: C14567/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christian Eriksson christian-t.eriksson@polisen.se 070-2714492

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3613498

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: