Handläggare inom säkerhetsskydd
Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm,
Solna,
Linköping eller i
hela Sverige Vill du vara en viktig del i att skydda den information och de verksamheter som är av betydelse för Sveriges säkerhet? Är du en driven och självständig handläggare som tycker om att jobba tillsammans med andra för att uppnå bästa resultat? Välkommen med din ansökan.
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
I den här handläggarrollen arbetar du med Säkerhetspolisens verksamhet inom säkerhetsskydd. Det innebär att du arbetar med olika typer av ärenden gentemot säkerhetskänsliga verksamheter inom Säkerhetspolisens tillsynsområde i enlighet med säkerhetsskyddslagstiftningen. I det ingår bland annat granskning av underlag från verksamhetsutövare i samrådsärenden inför förfarande som kräver säkerhetsskyddsavtal eller överlåtelse av säkerhetskänslig verksamhet. Vidare handlägger du ärenden såsom tillhandahållande av beskrivningar av dimensionerande antagonistiska förmågor.
I rollen ingår att löpande hantera andra ärenden och frågor som inkommer till verksamheten. Du omhändertar även, utifrån din kompetens och erfarenhet, andra arbetsuppgifter inom ramen för verksamhetsområdet. Du bidrar aktiv inom utvecklingsarbetet för processer och metoder inom säkerhetsskyddsområdet.
En annan viktig del i arbetet är extern vägledning och rådgivning avseende säkerhetsskydd. Du kan även komma att delta i tillsyn.
I ditt arbete samverkar du både inom myndigheten och med andra tillsynsmyndigheter, i enlighet med Säkerhetspolisens samordningsansvar.
Din placering är på huvudkontoret i Solna, resor inom Sverige förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Svenskt medborgarskap
Akademisk examen eller polisexamen, alternativt annan relevant utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant
Minst två års arbetslivserfarenhet inom den senaste femårsperioden som Säkerhetspolisen bedömer relevant
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Utbildning eller arbetslivserfarenhet inom Säkerhetsskydd
Relevant och aktuell erfarenhet av handläggnings- eller utredningsarbete inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av tillsynsarbete eller verksamhetsrevision
Juridisk utbildning eller erfarenhet från juridiskt arbete
Erfarenhet av att planera och genomföra projekt, presentationer och utbildningar för olika målgrupper samt erfarenhet av att leda workshops eller arbetsmöten
Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är prestigelös och trivs med att arbeta så väl självständigt som i grupp. Arbetsuppgifterna innebär ofta samarbete med flera parter. Därför värdesätter vi att du är lyhörd, har god kommunikativ förmåga, är bra på att bygga relationer samt har lätt för att samarbeta med olika yrkeskategorier.
Du har god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och trivs med att arbeta strukturerat och att självständigt organisera och driva ditt arbete framåt inom ramen för uppdraget. Du tar initiativ till löpande förbättringar som behövs inom ditt ansvarsområde. Vidare trivs du i en händelsestyrd verksamhet och kan anpassa ditt arbete och ställa om när det behövs. Du ser till verksamhetens bästa där gemensamma mål går före individuella prestationer.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 81 05. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida,
www.sakerhetspolisen.seAnsökan ska ha kommit in senast 2024-04-09.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (
visa karta)
171 69 SOLNA
Jobbnummer 8552180
Observera att sista ansökningsdag har passerat.