Handläggare inom förvaltningsrätt till Polismyndigheten med plac

Polismyndigheten, HR-avdelningen / Administratörsjobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen i Östersund, Sundsvall, Umeå, Falun, Gävle eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare inom förvaltningsrätt inriktning vapenärenden till rättsavdelningen med placering i Östersund. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

ARBETSPLATSBESKRIVNING
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.


Publiceringsdatum
2021-02-15

Arbetsuppgifter
Som handläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna roll främst vapenärenden. Det kan på sikt förekomma handläggning inom andra rättsområden, till exempel tillstånd för genomförande av allmänna sammankomster, ansökningar om förordnanden som ordningsvakt eller andra typer av säkerhetspersonal och ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift.

Som förvaltningsrättshandläggare med fokus vapenärenden kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.

I arbetet ingår även:
• samverkan med andra enheter inom polisen såväl som andra myndigheter och övriga intressenter
• inspektioner av vapenhandlares samt privatpersoners, skytteföreningars och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen
• visst fysiskt krävande arbete som exempelvis hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde

Resor i arbetet kan förekomma.


Kvalifikationer
KRAV
Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana
• B-körkort

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• vidareutbildning inom juridik
• erfarenhet av kvalificerad handläggning
• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• kunskaper inom relevant lagstiftning

PERSONLIGA EGENSKAPER
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt och en god analytisk förmåga genom att du ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du trivs både med att arbeta självständigt, som att samarbeta och lösa uppgifter tillsammans. Slutligen är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Placeringsort: Östersund

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C49145/2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Jobbnummer
5575421

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen: