Handläggare inom förvaltningsrätt till Gävle

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Gävle, Falun, Uppsala, Västerås, Eskilstuna eller i hela Sverige

Nu söker vi handläggare inom förvaltningsrätt till Gävle för tillsvidareanställning. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor få möjligheten att utvecklas och få nya erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Är du redo för en viktig uppgift?

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 700 medarbetare.

Till Gävle söker vi handläggare för tillsvidaretjänst, för att primärt handlägga ärenden enligt vapenlagen.

Handläggning av andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen samt handläggning av bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Publiceringsdatum
2024-02-08

Arbetsuppgifter
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet.

I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering.

Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i. Handläggningen av förvaltningsrättsliga ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem och genom skriftlig och muntlig kontakt så därför behöver du vara bekväm med att arbeta med dator och telefon som arbetsverktyg.

Kvalifikationer
Nu letar vi efter dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Körkort behörighet B

Det är meriterande om du har:
• Yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning och/eller beslutsfattande av förvaltningsrättsliga ärenden inom berörda verksamhetsområden i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar inom relevant lagstiftning
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet i närtid från aktuellt område som arbetsgivaren bedömer är relevant

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du trivs med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Du är även mån om dina kollegor och trivs med att samarbeta. Som person är du intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Arbetsort: Gävle

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast måndagen den 26 februari 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats. Eventuella arbetsprov kan förekomma i denna rekrytering.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C176279/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Kontakt
HR-konsult
Peter Persson
peter-p.persson@polisen.se

Jobbnummer
8454018

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: