Handläggare inom ekonomiskt bistånd

Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen / Administratörsjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen i Kristinehamn

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du är en del i? Då är du välkommen att söka tjänsten som handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!

Vår förvaltnings kärnverksamhet är att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande.

Din tjänst kommer att tillhöra processen Egen försörjning - enheten för Arbetsmarknad, integration och ekonomiskt bistånd som i dagsläget består av både av handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd samt handläggare med mer fokus på vägen till egen försörjning. Just nu pågår ett förändringsarbete i förvaltningen där vi jobbar med att säkra upp och effektivisera processerna kring ekonomiskt bistånd. På sikt kommer vi att digitalisera vissa delar och med detta öppnas också en möjlighet att kunna jobba mer intensivt med varje klient för att nå målet egen försörjning. Tanken är att denna tjänst som idag har mer fokus på ekonomi, i framtiden kan komma att övergå mot ett ökat fokus på arbetsmarknadsfrågor. Detta i syfte att individerna så snart som möjligt skall komma ut i egen försörjning.

Arbetsgruppen kännetecknas av ett öppet klimat där vi diskuterar mycket och värdesätter olika perspektiv. Ingen dag är den andra lik och det händer alltid något spännande och nytt i organisationen. Det är viktigt för oss att du ska trivas i vårt team.

Publiceringsdatum
2024-03-04

Arbetsuppgifter
• utreda och besluta om ekonomiskt bistånd enligt SOL (Socialtjänstlagen)
• följa upp individens progression mot egen försörjning genom att använda den danska kartläggningsmetoden BIP
• intern och extern samverkan i syfte att stärka individens väg till egen försörjning
• arbetet ska präglas av ett coachande förhållningssätt där individens behov ska styra insatserna.

Kvalifikationer
Du som söker har:
• examen inom socialt arbete, beteendevetenskap eller annan utbildning som kan bedömas som likvärdig
• erfarenhet av arbete med människor som är i behov av vägledning och stöttning
• kunskaper och tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst
• B-körkort.

Som handläggare med fokus på ekonomiskt bistånd behöver du vara självgående, strukturerad och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetet kräver även att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du förstår din roll, men ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vi är noga med att ha ett bra bemötande samt god service gentemot våra sökande, därför är det viktigt att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar och du har en mycket god samarbetsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Arbetsmarknad, kompetens och välfärdsförvaltnings kärnverksamhet är, att ge stöd och hjälp för att människor ska bli självförsörjande och leva ett självständigt liv, att genom utredning och insatser ge barn, ungdomar och vuxna stöd, hjälp och service samt att arbeta för vuxnas lärande. Förvaltningen är nybildad och innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Förvaltningen ska genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet. Vi kommer att arbeta utifrån nämndens mål och utveckla våra verksamheter för att ge medborgarna den bästa servicen. Alla lämpliga insatser kommer att samlas under ett tak, vilket vi tror kommer att gynna medborgarna. Att jobba över gränserna såväl internt som externt kommer att bli mycket viktigt.

Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C169720".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Kontakt
Processchef
Sofia Olsen
sofia.olsen@kristinehamn.se
055088411

Jobbnummer
8515779

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen: