Handläggare inom borgenärsområdet

Skatteverket / Juristjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Malmö, Lund, Helsingborg, Ängelholm, Simrishamn eller i hela Sverige

Har du aktuell erfarenhet av att arbeta med kunden i fokus och med arbetsuppgifter med inriktning mot företag? Trivs du med både självständigt arbete och samarbete och vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.

Arbetsuppgifterna omfattar hantering av de tillfälliga anstånden och de av regeringen ytterligare föreslagna förändringarna av de tillfälliga anstånd som föreslås. Arbetsuppgifterna omfattar även urvalsärenden gällande bolag och enskilda näringsidkare med skulder till staten. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.

I arbetet ingår att utreda och riskbedöma företag, göra ekonomiska analyser av företags betalningsförmåga på lång och kort sikt, arbeta med förebyggande arbete, handlägga anstånd, handlägga betalningsuppmaningar och obetalda skatter, arbeta med offensiv återkallelse av godkännande för F-skatt samt ansöka om konkurs.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 56 på skatteavdelningen och på vår sektion är vi cirka 20 medarbetare. Placeringsort är Malmö.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt kunna planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara flexibel, ha förmåga att arbeta med olika arbetsuppgifter och kunna fatta beslut
- ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
- vara bra på att samarbeta samt hjälpa och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha en god analytisk förmåga för att både kunna se detaljer och helheten.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi alternativt en avslutad KY/YH-utbildning inom ekonomi omfattande 80 KY-poäng/400 YH-poäng

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredande arbete eller handläggning inom ekonomi från myndighet exempelvis Skatteverket eller Kronofogden eller aktuell erfarenhet från inkassobolag, bank, försäkringsbolag eller redovisningsbyrå där du arbetat mot företag.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-02-21

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/212".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Emma Molin Michelsson, sektionschef
010-5729699

Jobbnummer
6366112

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: