Handläggare inom analys och uppföljning

Jämställdhetsmyndigheten / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Jämställdhetsmyndigheten i Göteborg

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.

Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.

Avdelningen för Analys och Uppföljning har ett särskilt ansvar för myndighetens uppdrag att följa upp och analysera jämställdhetspolitiken, nationellt och internationellt. Det handlar både om löpande och fördjupade uppföljningar och analyser. Avdelningen är uppdelad i två enheter och består i dagsläget av cirka 25 medarbetare med olika typer av kompetenser och bakgrund inom analys och uppföljning.

Nu söker vi en handläggare inom analys och uppföljning som vill utvecklas med oss.

Publiceringsdatum
2024-06-04

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad på avdelningen för Analys och uppföljning, utredningsenhet 1.
Enheten arbetar främst med frågor kopplade till de jämställdhetspolitiska delmålen om ekonomisk jämställdhet och jämställd hälsa, och med indikatorer och statistik.

Som handläggare kommer du arbeta med att löpande följa upp och analysera utvecklingen av den ekonomiska jämställdheten med särskilt fokus på ungas ekonomi och arbete.

Du kommer också att vara ett stöd inom två av Jämställdhetsmyndighetens regeringsuppdrag vilka innebär att: (1) Analysera bostadsmarknaden ur ett jämställdhetsperspektiv med särskilt fokus på ungas ekonomi och arbete, men också för andra grupper i samhället. (2) Främja kvinnors företagande med ett särskilt fokus på unga kvinnors möjligheter att starta och driva företag.

Konkret innebär arbetet att ta fram, sammanställa och bearbeta olika typer av underlag som kommer att användas i myndighetens återrapportering av de ovannämnda regeringsuppdragen. Arbetet kommer att genomföras i samarbete med andra på myndigheten, men också i samverkan med andra aktörer på området. För denna tjänst kommer arbetsuppgifterna till stor del dock att vara individuella.

Kvalifikationer

Akademisk examen inom relevant område.


Dokumenterad erfarenhet av utredningsarbete/handläggningsarbete och rapportskrivning som har relevans för tjänsten.


Dokumenterad erfarenhet av analysarbete av det jämställdhetspolitiska målet om ekonomisk jämställdhet.


Mycket goda färdigheter i att bearbeta och analysera forskning och utredningar samt att skriftligt sammanställa materialet för publicering i rapportform.


Mycket goda kunskaper i att kommunicera skriftligt på svenska, då myndighetens rapporter med mera ska skrivas på svenska.


Mycket goda kunskaper i Microsoft office 365 (framförallt Excel).

Vi ser det som meriterande om du har


God kännedom om den svenska jämställdhetspolitiken.


Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Som person ser vi att du är strukturerad, analytisk, noggrann och samhällsintresserad med kompetens och erfarenhet av arbete inom jämställdhetsområdet. Då arbetet innebär mycket självständigt arbete under en begränsad tid vikt att du kan strukturera och prioritera ditt arbete väl. Vidare värderas personliga egenskaper som analytisk förmåga, självständighet och ett effektivt arbetssätt högt, samt förmågan att kunna möta deadlines och leverera resultat av god kvalitet.

Anställningsinformation
Tjänsten är en särskild visstidsanställning på heltid till och med 2024-12-31. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Tjänsten kommer att vara placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Resor i tjänsten kan förekomma.

Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Jens Sandahl, Enhetschef, 031-392 91 16. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Amanda Karlsson, HR-konsult, 031-392 90 38. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Robert Kristiansen 031-392 90 83.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.

Välkommen med din ansökan senast 18 juni 2024.

Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.

Ersättning
Jämställdhetsmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Jämställdhetsmyndigheten (org.nr 202100-6693), https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/om-oss/jobba-hos-oss

Jobbnummer
8728672

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Jämställdhetsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Jämställdhetsmyndigheten: