Handläggare Id-kontrollsektionen

Skatteverket, Folk- och fastighetsavdelningen, Bouppteckningsenh / Juristjobb / Solna
2021-03-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare Id-kontrollsektionen" (publicerad 2021-03-29) ⬅️


Visa alla juristjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket, Folk- och fastighetsavdelningen, Bouppteckningsenh i Solna, Stockholm, Gotland, Kalmar, Härnösand eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på ID-kontrollsektionen har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär att handlägga och utreda ansökningar om id-kort och ha kontakt med många olika kunder.

Om jobbet

I arbetet ingår att utreda, analysera och fatta beslut i id-kortsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Rollen som id-kortshandläggare innebär att du självständigt utreder identitet och identitetshandlingars äkthet utifrån lagar, förordningar m.m. Du fattar beslut om att tillstyrka eller avslå ansökningar om id-kort. Du genomför interngranskning och kvalitetsgranskning av id-kortsansökningar som görs på servicekontoren runtom i Sverige, rapporterar avvikelser samt ger förbättringsförslag. I tjänsten ingår även att organisera och leda materiella möten, skriva brottsanmälningar samt handlägga begäran om utlämnanden av allmän handling. Tjänsten innefattar även att utreda och skriva remissvar till rättsavdelningen i skadeståndsärenden gällande id-kort, återkoppla domar till sektionen samt verkställa domar. Du kommer att ha kontakt med Skatteverkets kunder och andra myndigheter, vilket sker per telefon, mejl och via brev.

Id-kontrollsektionen består av ca 21 medarbetare och finns bara i Stockholm. Sektionen arbetar med kvalificerade utredningar av identitet och identitetshandlingar vid ansökningar om id-kort. Sektionen är också materiellt stöd till servicekontor som hanterar id-kort och har en jourlinje avsedd för materiella frågor. Sektionen hanterar även administrativa arbetsuppgifter så som post och brevhantering. I sektionens uppdrag ingår det även att regelbundet genomföra kvalitetskontroller av id-kortsärenden hanterade på servicekontor runtom i Sverige.

Vi söker en driven och flexibel medarbetare som har kunden i fokus. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kolleger och att ni ger och får stöd av varandra. I teamarbetet är ditt bidrag viktigt och du behöver ta ansvar och driva det gemensamma arbetet framåt. I handläggningen fattar du självständiga beslut men under utredningen är du öppen för att både ge och ta stöd från dina kollegor. Vi arbetar även ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet. Du behöver därför ha förmågan att delta i detta förändringsarbete parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Id-kontrollsektionen ingår i bouppteckningsenheten inom Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. Enheten är lokaliserad i Härnösand, Solna, Kalmar och Visby. Din placering kommer att vara i Solna.



Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha ett förtroendeingivande bemötande
- vara driven, resultatfokuserad och utvecklingsinriktad
- vara noggrann och ha förmåga att se helheter samt kunna fatta beslut
- ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska och ha lätt för att kommunicera både skriftligt och muntligt.

Du ska även ha:

- Juristexamen om minst 270 högskolepoäng (tidigare jur.kand.).
- aktuell och relevant utredningserfarenhet från Skatteverket eller annan statlig myndighet.

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet av arbete med omprövningar och överklaganden.



Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.

Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.



Välkommen med din ansökan!



Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2021-06-01 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2021-03-02

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket, Folk- och fastighetsavdelningen, Bouppteckningsenh

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/308".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Arbetsplats
Skatteverket, Folk- och fastighetsavdelningen, Bouppteckningsenheten

Jobbnummer
5604564

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket, Folk- och fastighetsavdelningen, Bouppteckningsenh

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket, Folk- och fastighetsavdelningen, Bouppteckningsenh: