Handläggare förvaltningsärenden Lycksele

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Lycksele
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lycksele, Norsjö, Malå, Vindeln, Bjurholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Lycksele, Skellefteå, Umeå, Luleå, Östersund eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Polismyndighetens rättsavdelning består av drygt 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnande av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Publiceringsdatum
2016-02-23

Arbetsuppgifter
Utreda, handlägga, föredra och besluta i ärenden enligt vapenlagen och annan tillämplig lagstiftning. I arbetet ingår även inspektioner av vapenhandlare, privatpersoners, skytteföreningars, och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen. Samverka med andra enheter inom Polisen och andra myndigheter samt övriga intressenter. I arbetet ingår att dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. I övrigt utföra arbetsuppgifter enligt närmaste chefs instruktion. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete som exempelvis att hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning, gärna med samhällsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kunskaper som myndigheten bedömer lämpliga inom område förvaltningsrätt, statsvetenskap etc. förvärvade på annat sätt såsom genom erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning
• god datorvana då handläggningen är digitaliserad
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• goda kunskaper i engelska
• B-körkort

• erfarenhet av att söka i lagtexter samt göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade ärendehanteringssystem
• erfarenhet av arbete inom Polismyndigheten eller rättsväsendet i övrigt
• erfarenhet av kundkontakter
• erfarenhet av att jobba mot uppsatta mål
• avlagd jägarexamen

Vi söker dig som:
• är serviceinriktad
• har förmågan att skapa goda relationer och kunna arbeta i grupp
• har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann, har en god analytisk förmåga och som kan prioritera rätt saker
• kan arbeta självständigt och hantera stressiga situationer då arbetet periodvis innebär hög arbetsbelastning
• är intresserad av hantering av digital information samt kan förstå och ta till dig nya IT-system
• är flexibel- Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter
• ha förmåga att ta till dig ny kunskap och dela med dig av dina egna kunskaper och erfarenheter

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan via Polisens rekryteringsstöd genom att klicka på länken: https://www.aditrorecruit.com/Public/Apply.aspx?guidAssignment=fb048509-1422-495f-abe4-6254c67ee402 . Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextid tillämpas och arbetstiden är förlagd till dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-15
Ange följande referens när du ansöker: C4997/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Facklig kontakt
Sofia Ask, Polisförbundet 010-56 38710
Pär Renberg, ST 010-56 84938
Kent Svärd, SACO 010-56 34211

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2686488

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: