Handläggare Företagsavdelningen

Bolagsverket, Företagsavdelningen / Backofficejobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla backofficejobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bolagsverket, Företagsavdelningen i Sundsvall, Stockholm eller i hela Sverige

Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

Företagsavdelningen ansvarar för verifiering och kvalitetssäkring av företagsuppgifter. Vi ger information och service till våra kunder via telefon och e-post i våra kundmöten, vilket innefattar all ärendehantering, kundservice och de tjänster som är kopplade till våra områden.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

Publiceringsdatum
2024-03-07

Arbetsuppgifter
Är du kunnig inom handläggning och kundservice? Har du ett bemötande i toppklass? Vill du jobba hos en spännande och uppskattad myndighet där du får fylla en viktig funktion för Sveriges företagare?

Nu finns möjligheten! Vi förstärker vår personalstyrka och söker ett antal handläggare till Företagsavdelningen.

Handläggare på Företagsavdelningen jobbar med många varierande arbetsuppgifter, inom flera områden och med olika ärendetyper. Som handläggare hos oss är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga, utreda, bedöma och besluta i olika ärenden med stöd av lagar och regler. Du har daglig kontakt med våra kunder där du ger dem support och svarar på frågor på ett professionellt sätt och med kunden i fokus. Det sker via telefon men även skriftligt, både på svenska och på engelska.

Du ansvarar för dina egna ärenden där du och dina kollegor har ett nära samarbete. Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter.

Just nu behöver vi handläggare inom följande områden:

• Företagsnamn
Som handläggare inom området företagsnamn granskar och registrerar du nybildningar och ändringar i företag. Du granskar och bedömer olika typer av underlag och fattar beslut i ärenden som kan vara komplexa. Inom detta område behöver du ha en god associationsförmåga med känsla för ord och språk med dess olika betydelser.

• Kapital
Som handläggare inom kapitalområdet granskar och registrerar du ändringar i företag samt verifierar och kvalitetssäkrar ärenden som berör aktiekapitalet i aktiebolag via minskning av aktiekapital, nyemission, fondemission, teckningsoptioner och konvertibler. Ärendena kan variera i omfattning och komplexitet. Inom detta område behöver man vara intresserad av analysarbete och kunna göra beräkningar.

• Likvidation
Som handläggare inom likvidationsområdet arbetar du främst med frivilliga likvidationer och likvidationsavslut för olika bolagsformer. Du handlägger även andra ärendetyper som rör likvidation och avveckling av bolag.

• Årsredovisning
Som handläggare inom årsredovisning arbetar du med verifiering och kvalitetssäkring av finansiell information, främst kontroll och registrering av årsredovisningar, av varierande komplexitet.

Inom alla områden förekommer också handläggning av andra ärendetyper som finns inom avdelningens uppdrag och kan bli aktuellt över tid.

Låter detta intressant, läs vidare!

Kvalifikationer
Vi behöver dig som arbetar strukturerat och självständigt. Du är noggrann och tar ansvar för dina arbetsuppgifter, håller deadlines och behåller fokus även när det är mycket att göra.

Du gillar och har lätt för att lära dig nya saker och är öppen för nya arbetssätt. Det är viktigt för dig att ditt jobb blir utfört på bästa sätt och med hög kvalitet. Du är kommunikativ genom att ställa frågor, informera och i dina samtal. Du samarbetar bra med dina arbetskamrater för att ni tillsammans ska nå ett gott resultat för kundernas bästa.

Känner du igen dig i den beskrivningen? Då kan du gå vidare i urvalet om du har:
• slutförd och godkänd gymnasieutbildning.
• cirka ett års aktuell arbetslivserfarenhet med goda resultat av handläggning samt support och kundservice via telefon från verksamhet med arbetsuppgifter som vi bedömer vara liknade vår verksamhet, exempelvis inom bank, försäkringsbranschen, redovisningsbyrå eller annan handläggande verksamhet.
• erfarenhet av arbete med granskning, hantering och registrering av ärenden.
• för tjänsten relevant erfarenhet av arbete som inneburit beslutsfattande.
• erfarenhet av arbete i digitala handläggnings- och dokumenthanteringssystem.
• vana att använda pc med tillhörande program i arbetet samt förmåga att snabbt sätta sig in i och använda digitala verktyg.

Du behöver också kunna kommunicera obehindrat både muntligt och skriftligt på svenska och engelska i dina dagliga kontakter med arbetskamrater och kunder.

Det är en fördel om du dessutom har:
• erfarenhet av att arbeta på eller på uppdrag hos en statlig myndighet.
• eftergymnasiala studier som vi som arbetsgivare bedömer som relevanta för tjänsten.

Den tekniska utvecklingen går snabbt och förändringar sker både inom och utanför Bolagsverket, vilket även förändrar vår handläggarroll. Vi får mer automatiserade processer som innebär att handläggningen går mer och mer åt utredningar och beslut av mer komplex karaktär. Därför kommer vi lägga stor vikt vid personlig lämplighet och att du vill och har förmåga att växa och utvecklas med vår verksamhet.

Du kommer att arbeta i Bolagsverkets fina lokaler i hamnen i centrala Sundsvall. Vi erbjuder våra medarbetare en möjlighet att till viss del arbeta på distans.

Varmt välkommen med din ansökan! Skicka in den så snart du kan, urval görs löpande.

ÖVRIGT
Bifoga personligt brev och CV.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd kan ingå som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är då en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AD 500/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bolagsverket (org.nr 202100-5489)

Arbetsplats
Bolagsverket, Företagsavdelningen

Kontakt
Sektionschef (Årsredovisning)
Karin Bylin
060-18 40 59

Jobbnummer
8522753

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bolagsverket, Företagsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bolagsverket, Företagsavdelningen: