Handläggare föräldraskap Familjerätten
Stockholms Stad / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms Stad i Stockholm,
Solna,
Upplands Väsby,
Södertälje,
Österåker eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1200 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Familjeenheten består av 23 medarbetare fördelade på enhetschef, biträdande enhetschefer, mottagningsgrupp, barngrupp, ungdomsgrupp, familjerätt med faderskap, familjevård/kontaktsekreterare och en administrativ assistent.
Fler familjer väljer att bo på Kungsholmen, detta ställer krav på att familjeenheten utvecklar verksamheten för att möta denna förändring. Familjeenheten präglas av gemensam lust och vilja till att utveckla arbetet, vi är stolta över det arbete vi gör som innebär en förbättring för de barn och familjer som vi möter.
Publiceringsdatum2019-03-27Dina arbetsuppgifterSom handläggare för föräldraskapsärenden ingår du i en familjerättsgrupp bestående av fem erfarna familjerättssekreterare och en biträdande enhetschef. Familjerättsgruppen strävar ständigt efter att höja kvaliteten på arbetet. Du kommer att ingå i en trevlig, rolig hjälpsam gemenskap. Arbetsuppgifterna består av handläggning av ärenden för att fastställa föräldraskap. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa men du kommer även att ha klientkontakter via besök och telefon. Du kommer att ha tillgång till handledning vid behov , delta i gruppens möten samt viss fortbildning.
KvalifikationerFör området relevant högskoleutbildning eller motsvarande.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Övrig informationStockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: snarast möjligt tillsvidareanställning
Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-10
Ange följande referens när du ansöker: 2019/1686
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktPetra Tietz 0850808750
FöretagStockholms Stad
AdressStockholms Stad
Lindhagensgatan 76
10028 Stockholm
KontorsadressLindhagensgatan 76
Jobbnummer 4694259
Observera att sista ansökningsdag har passerat.