Handläggare för skattefrågor inom vår skatteupplysning

Skatteverket / Juristjobb / Linköping
2022-11-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare för skattefrågor inom vår skatteupplysning" (publicerad 2022-11-19) ⬅️


Visa alla juristjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Linköping, Norrköping, Katrineholm, Vimmerby, Nyköping eller i hela Sverige

För dig som brinner för kundkontakt och är duktig på att förmedla kunskap och information finns ett utvecklande jobb på vår Skatteupplysningen.

Med lyhördhet och ett gott bemötande vägleder du våra kunder inom skatteområdet. Här skapar du samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
På Skatteupplysningen är du Skatteverkets ansikte utåt. Arbetet är kvalificerat och du utvecklas inom kundservice och får bred kunskap inom skatteområdet. Frågorna varierar i svårighetsgrad. Vissa frågor är enkla och går snabbt att besvara medan andra är mer komplexa.

På skatteupplysningen i Linköping arbetar vi med skattefrågor som rör privatpersoner, företag, moms, arbetsgivarområdet och kapital. Frågorna kommer främst via telefon, men också via mejl. Hos oss arbetar du nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du tar själv ansvar för att uppdatera dig om nyheter och förändringar inom ditt arbetsområde. Med hjälp av olika digitala informationskanaler söker du också svar under samtalet med kunden och det finns även tid för egen inläsning och kompetensutveckling.

På Skatteupplysningen har du schemalagd arbetstid, som du till viss del kan påverka själv. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

När du börjar på Skatteupplysningen får du en gedigen introduktion och utbildning av kunniga handledare inom ditt område.

Som statligt anställd arbetar vi på uppdrag av medborgarna. I det här jobbet möter du en stor mångfald av människor. Hur vi agerar och bemöter varandra i vardagen påverkar medborgarnas förtroende för oss. Vi ska utföra vårt arbete på ett rättssäkert och lämpligt sätt och agera i enlighet med den statliga värdegrunden.

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Du tillhör en sektion på upplysningsenhet 3 på kundmötesavdelningen i Linköping. På en sektion är vi cirka 15-20 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du: - ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
- kunna förmedla kunskap och information sakligt och tydligt
- ha god samarbetsförmåga
- arbeta professionellt och resultatinriktat mot uppställda mål
- kunna hantera och analysera informationsflöden.

Du ska även ha: - högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom kundmöte
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Det är önskvärt att du har:något års aktuell arbetslivserfarenhet inom ekonomi, redovisning eller bokföring
erfarenhet av informationssökning i databaser och på internet
aktuell arbetslivserfarenhet där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-11-04

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/926".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Frida Eriksson, hr-specialist
010-5745331

Jobbnummer
7141574

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: