Handläggare för bostadsanpassningsbidrag m m

Ale kommun, Administration / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ale, Alingsås, Vårgårda, Lilla Edet, Essunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ale kommun, Administration i Ale

I Ale bor över 28 000 människor. Kommunen består av ett antal tätorter, som alla växer i takt med att fler människor och fler företag flyttar hit. Det gynnsamma läget längs Göta älv, närheten till Sveriges andra stad, fantastisk natur och ett varierat boende gör Ale till en attraktiv kommun i Göteborgsregionen. Våra 1 900 medarbetare möter Aleborna i livets alla skeden. Att jobba hos oss är att spela en viktig roll för Ales utveckling och välfärd.

Det händer mycket i Ale just nu. Ale är mitt uppe i ett mycket spännande visionsarbete, hur Ale ska se ut 2025. Kommunen har nu fem pendelstationer och E45:an är fyrfilig, vilket skapar helt nya förutsättningar för utveckling och tillväxt. Till det pågår byggnationer av "gröna" boendemiljöer, prisbelönt IT-arbete i skolan, entreprenörsskola etc.

Sektor samhällsbyggnad består av ett flertal verksamheter; teknik, fastighet, plan och bygg samt miljö. Tjänsten kommer att ingå i den administrativa enheten som idag består av elva medarbetare.

Publiceringsdatum
2014-06-19

Arbetsuppgifter
Vi söker en handläggare för bostadsanpassningsbidrag, färdtjänst samt parkeringstillstånd.

Som handläggare av bostadsanpassningsbidrag arbetar du utifrån Lagen om bostadsanpassningsbidrag med att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. Målgruppen omfattar alla åldrar. I arbetet ingår att bistå sökande med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärder, självständigt fatta beslut om bidrag samt att vara kontaktperson för den sökande fram till att anpassningen är utförd.

Tjänsten innebär också handläggning av ärenden gällande färdtjänst/riksfärdtjänst enligt Lagen om färdtjänst, samt vid behov även handläggning av parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

Du kommer att ha ett nära samarbete med de sökande och deras närstående. Arbetet som handläggare innebär mycket kontakt med andra berörda inom kommunen, sjukvården, entreprenörer, fastighetsägare och funktionshinderorganisationer.

Västtrafik utför färdtjänst i Ale kommun.

Kvalifikationer
Du har relevant högskoleutbildning för tjänsten, med grundläggande kunskaper i förvaltningslagen och sekretesslagen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Erfarenhet av myndighetsutövning och tidigare handläggning i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Tjänsten kräver att du har B-körkort.

Din förmåga att kunna bedöma människors funktion vid nedsatt rörelseförmåga är mycket god. Du har också ett engagemang i kombination med ett serviceinriktat arbetssätt, en förmåga att se helheten i uppdraget och en vilja att kontinuerligt arbeta med kvalitetshöjande förbättringsarbete. Det krävs även att du på ett balanserat sätt kan kombinera rollen som myndighetsperson med ett tydligt kundfokus.

Arbetet ställer höga krav på att du kan arbeta självständigt och fatta egna beslut, driva processer och att du har god social och empatisk förmåga. Du skall vara lyhörd i kontakten med sökande och ha god förmåga att samarbeta då du kommer att ha många kontakter, både internt och externt.

Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, flexibilitet, noggrannhet samt god samarbetsförmåga.

ÖVRIGT
Mångfald i organisationen ser vi som en framgångsfaktor.

TILL JOBBANNONSÖRER!
ALE KOMMUN HAR EN VÄL UTARBETAD REKRYTERINGSSTRATEGI, BLAND ANNAT I SAMARBETE MED OFFENTLIGA JOBB. VI UNDANBER OSS DÄRFÖR KONTAKT MED YTTERLIGARE ANNONSÖRER. VÄNLIGEN RESPEKTERA DETTA.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-08-03
Ange följande referens när du ansöker: A405665
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Rune Strömberg, tf verksamhetschef 0768-27 40 18
Jenny Ronnebro, tf verksamhetsutvecklare 0303-33 04 16

Facklig kontakt
Fackliga representanter nås via växeln 0303-33 00 00

Företag
Ale kommun, Administration

Adress
Ale kommun, Administration
Ledetvägen 6, 44980, Alafors
44980 ALAFORS

Kontorsadress
Ledetvägen 6 ALAFORS

Jobbnummer
1915519

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ale kommun, Administration

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ale kommun, Administration: