Handläggare för bostadsanpassningsbidrag, färdtjänst och riksfär

Gnesta kommun, Socialförvaltningen / Sjukgymnastjobb / Gnesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukgymnastjobb i Gnesta, Nykvarn, Trosa, Södertälje, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gnesta kommun, Socialförvaltningen i Gnesta

Myndighetsteamet handlägger samhällsstöd och insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL), Lagen om särskilt stöd och service (LSS), Lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB), Lag om färd- och riksfärdtjänst, avgiftshandläggning, samt ansvarar för boendesamordning, avtal och uppföljning av individbeslut, verksamhet och volymer. Teamet om åtta medarbetare består av biståndshandläggare för äldre respektive socialpsykiatri, LSS-handläggare/funktionsnedsättning, handläggare för bostadsanpassningsbidrag, färd- och riksfärdtjänst, avgiftshandläggare, boendesamordnare, samt teamledare. Teamet är en del av verksamhetsområdet Administration och bistånd, som arbetar för hela Socialförvaltningen.
Vi sitter i rymliga och fina lokaler på Åsgatan i Gnesta, ca 15 minuters promenad från pendeltågs- och busstationen. Inom kommunen arbetar vi utifrån värdegrunden Delaktighet, Respekt och Ansvar i Gnesta kommun - DRAG.

Socialförvaltningen söker en Bostadsanpassningsbidragshandläggare (BAB), som också kommer att handlägga Färdtjänst- och Riksfärdtjänst. Vi erbjuder ett betydelsefullt uppdrag som utmanar i sin mångfald, utvecklar din förmåga att individuellt, metodiskt och utifrån rättskällor utreda och fatta beslut. Tillsammans i vårt kreativa myndighetsteam skapar och ansvarar vi för vår arbetsplats, som utmärks av gemensamhet och öppenhet. Volymen av ärenden är hanterbart låg medan mångfalden är hög, vilket gör det möjligt för oss att arbeta med kombinationer av arbetsuppgifter och ansvarsområden. Det finns stora utvecklingsmöjligheter och du kommer vara delaktig i myndighetens och förvaltningens olika processer utifrån ditt ansvarsområde.




Publiceringsdatum
2021-08-05

Arbetsuppgifter
Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag kommer du att utreda och att möjliggöra kvarboende, samt ge möjlighet till ett självständigt eget boende för personer med funktionsnedsättning. Handläggningen bygger på metodik i en modell med flera steg från utredning, lagprövning, bedömning till beslut utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Det är individens funktionstillstånd som sätts i relation till bostadens utformning och där bidraget möjliggör att anpassa bostaden.

Uppdraget erbjuder en kombination av arbete ute hos den ansökande och inne på vårt kontor i Gnesta. Arbetsuppgifterna består i att utreda och bedöma sökta åtgärder, värdera intyg och utlåtanden, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten, föredra ärenden för socialnämndens utskott, samt att hantera fakturor.

Kontaktytorna är flera såsom med den sökande och närstående, olika vårdprofessioner, hantverkare, entreprenörer, fastighetsägare, olika myndigheter och huvudmän. I rollen ingår att hålla sig uppdaterad kring gällande lag och föreskrifter, domar som påverkar handläggningens praxis, bygglagstiftning och andra kontextuella faktorer runt handläggningen av bostadsanpassningsbidrag. Det ingår också att aktivt bidra till vårt kvalitetsarbete.
Som handläggare för färdtjänst och riksfärdtjänst utreder och fattar du beslut om enskilda personers rätt till kommunal färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lagstiftning, praxis och regelverk. Varje enskilt beslut grundar sig på samtal med den enskilde eller dennes företrädare, inkomna handlingar samt ibland besök av den enskilde. Du informerar om och bemöter synpunkter inom arbetsområdet. Arbetet är självständigt men innebär samarbete, utvecklingsarbete och samsyn inom teamet.


Kvalifikationer
Du har förmågan att bemöta människor i olika livssituationer, är kommunikativ på ett tydligt sätt och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Vi söker dig som värdesätter ett gott bemötande! Du är nyfiken och har god analytisk förmåga och du arbetar strukturerat även i komplexa frågor, samt kan se helheten i processer. Du är lyhörd, visar gott omdöme och kan fatta beslut även i svåra ärenden på ett prestigelöst sätt. I förhållande till dina samarbetspartners och kommunen är du lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer, samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Du är van att arbeta i olika IT-system och Officepaketet.

Vi söker dig som har adekvat högskoleutbildning för uppdraget; exempelvis arbetsterapeut, fysioterapeut, utbildning inom byggteknik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Det är meriterande om du tidigare har arbetat med bostadsanpassningsbidrag och färdtjänsthandläggning eller har vana från annan närliggande myndighetsutövning. Vi ser gärna att du har fastighetsrelaterad och/eller byggteknisk erfarenhet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav för tjänsten.


ÖVRIGT
Kontakter från annonserings- och rekryteringsföretag undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1046866".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gnesta kommun (org.nr 212000-2965)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Jobbnummer
5886692

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gnesta kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gnesta kommun, Socialförvaltningen: