Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Kungsbacka Kommun / Administratörsjobb / Kungsbacka
2022-09-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare för bostadsanpassningsbidrag" (publicerad 2023-07-05) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kungsbacka, Mölndal, Göteborg, Härryda, Partille eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungsbacka Kommun i Kungsbacka, Göteborg, Halmstad, Laholm, Hylte eller i hela Sverige

Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?

Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig.

Vi är ett stöttande arbetslag där vi bidrar och delar kunskap med varandra.

Rollen som bostadsanpassningsbidragshandläggare hos oss
Vi erbjuder ett meningsfullt uppdrag, där du kommer att utvecklas varje dag. Tillsammans med dina kollegor på enheten ansvarar du för att skapa en lustfylld arbetsplats, som genomsyras av gemensamhet och öppenhet. I denna roll kommer du att ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt liv. Uppdraget kan beskrivas som en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten samt att hantera fakturor.

Dina kontaktytor är flera, så som med de sökande och närstående, intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän. Du har intresse för att hålla dig uppdaterad kring gällande föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag. Vi hoppas också att du vill bidra till vårt pågående kvalitetsarbete.

Publiceringsdatum
2022-09-21

Profil
Rollen som bostadsanpassningsbidragshandläggare ställer höga krav på förmågan att bemöta människor i olika livssituationer.

Du har en god analytisk förmåga, är strukturerad, kan se helheten i processer och trivs med komplexa frågor. Vi vill att du är lyhörd, beslutsam, prestigelös samt visar gott omdöme till din omgivning. Du är duktig på att kommunicera med andra (internt och externt), både muntligt och skriftligt. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som är högskoleutbildad inom adekvat område för uppdraget. Exempelvis inom byggteknik eller inom legitimerade yrken så som tex arbetsterapeut, fysioterapeut och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda IT-kunskaper och innehar B-körkort.

Det är meriterande om du tidigare har arbetat med bostadsanpassningsbidrag eller har vana från annan myndighetsutövning inom närliggande regelverk. Vi ser gärna att du har erfarenhet och kunskap om fastighetsrelaterad och/ eller byggteknisk praxis.

Om oss på Myndighet
Vårt uppdrag är att handlägga ansökningar av bostadsanpassningsbidrag på ett rättssäkert sätt och genom bidrag till anpassning av bostäder, ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt liv.

Enheten är en del av förvaltningen för Vård & Omsorg inom verksamhetsområdet myndighetsutövning. Inom denna verksamhet ingår även bistånds- och avgiftshandläggare, bosamordnare, uppsökande- och förebyggandeverksamheten samt anhörigstödet. Enheten bostadsanpassning omfattas idag av 3 handläggare samt enhetschef.

Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid med start 1 februari 2023 eller enligt överenskommelse.

Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/

Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 10 oktober.

Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna kommer objektivt och strukturerat att användas som del i urval.

Om oss på förvaltningen för Vård & Omsorg
Vi är idag cirka 2000 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet ger våra invånare omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga hjälper vi våra omsorgstagare att leva ett trygg och värdigt liv utifrån sina behov och förutsättningar. Vi möter omsorgstagare med kunskap, engagemang och arbetsglädje och tillsammans utvecklar vi verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungsbacka kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/908".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungsbacka kommun (org.nr 212000-1256)

Kontakt
Sofia Wirdmo, enhetschef
0300-835853

Jobbnummer
7002011

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungsbacka Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungsbacka Kommun: