Handläggare för alkohol- och tobaksärenden till Individ- och arbetsmarknads

Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundsvall

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen innefattar verksamheter som ansvarar för socialtjänstinsatser inom Individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsåtgärder och integration. Inom förvaltningen ligger även ansvaret för att bedriva vuxenutbildning. Förvaltningen bildades 2020 och består av ca 700 medarbetare. Alkohol- och tobaksenheten är centralt placerade i denna organisation med stabschefen som ansvarig chef för verksamheten.

Alkohol & tobaksenheten utökar nu sin verksamhet och söker därför en ny kollega. Enheten inom Sundsvalls kommun kommer från och med 2023 även att handlägga alkohol- och tobaksärenden för Timrå kommun genom avtalssamverkan och behöver därmed utökas personalmässigt. Enheten kommer att bestå av tre personer som tillsammans får ansvar för att handlägga nya ansökningar om tillstånd för servering och tobaksförsäljning samt bedriva tillsyn över verksamheterna i båda kommunerna.

Alkohol & tobaksenheten vill i dialog och samverkan med restaurangbranschen och berörda myndigheter verka för en bra restaurangmiljö som präglas av en ansvarsfull alkoholhantering i båda kommunerna. Vi har även som mål att tobaksförsäljningen inom vårt geografiska område ska skötas på ett ansvarsfullt sätt och i enlighet med gällande lagstiftning.

Publiceringsdatum
2022-12-27

Arbetsuppgifter
Alkohol & Tobaksenheten ansvarar för att pröva ansökningar om serveringstillstånd samt försäljning av tobak. Enheten ansvarar även för att genomföra tillsyn av de tillstånd som beviljats, internt och tillsammans med andra myndigheter. Vi har bland annat ett nära samarbete med Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Räddningstjänst och Miljönämnd.

Dina arbetsuppgifter som handläggare är att ta emot ansökningar, utreda tillståndssökarens lämplighet och besluta om tillstånd ska ges eller inte. I arbetet ingår även att utföra tillsyn på de restauranger och försäljningsställen som beviljats tillstånd för att säkra att servering och försäljning sker på ett ansvarsfullt sätt. Arbetet innehåller såväl administrativt arbete som kontakter med krögare och handlare.

Utöver tillståndsprövning och tillsyn ingår även att regelbundet hålla utbildningar för serveringspersonal enligt konceptet Ansvarsfull Alkoholservering, tillsammans med andra utbildare och myndigheter, i våra arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning såsom exempelvis socionom, ekonom, samhällsvetare eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du behöver ha god kunskap i att tolka och tillämpa lagar, riktlinjer, domar mm och har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning. Vi vill att du har ett intresse av arbetsområdet och erfarenhet av att samarbeta med olika myndigheter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med tillståndsprövning, skyddslagstiftning och ekonomisk granskning då detta är viktiga utgångspunkter i arbetet.

Tjänsten kräver goda samarbetsförmågor för såväl intern som extern samverkan. Vi ser därför att du har en dokumenterat god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du behöver vara trygg i din roll som myndighetsperson, självgående och strukturerad. Du kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift och är tydlig i dina budskap. Arbetsuppgifterna kräver att du även har god datavana och erfarenhet av att arbeta i olika system.

Ett professionellt och bra bemötande är en viktig del i arbetet för att skapa en god kontakt med de medborgare och företag vars ärenden du hanterar. Handläggarrollen kräver att du har förmåga att göra objektiva och sakliga bedömningar samt att du vågar ställa krav och fatta beslut utifrån din roll som myndighetsperson. Vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper.

B-körkort krävs för tjänsten. Viss tjänstgöring under kväll/natt och helg förekommer.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C118081".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Kontakt
Handläggare
Urban Edlund
060-19 12 06

Jobbnummer
7293235

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen: