Handläggare Fiskeriövervakningsenheten (Uppgiftslämnande och datakvalitet)
Havs- och vattenmyndigheten / Administratörsjobb / Göteborg
2025-03-05
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Havs- och vattenmyndigheten i Göteborg,
Sotenäs,
Karlskrona eller i
hela Sverige Havs- och vattenmyndigheten (HaV), som etablerades 2011, är en förvaltningsmyndighet med mål att skapa hållbar samhällsnytta. På uppdrag av regeringen arbetar vi för att bevara, restaurera och säkerställa ett hållbart nyttjande av våra sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurser.
Med drygt 330 engagerade medarbetare formar vi tillsammans en inspirerande arbetsplats där vi förverkligar vårt uppdrag i linje med den statliga värdegrunden. Tillsammans gör vi skillnad - för miljön, framtiden och kommande generationer.
Avdelningen för fiskerikontroll har ett övergripande och samordnande ansvar för genomförandet av den svenska fiskerikontrollen i enlighet med EU:s gemensamma regelverk. Vi ansvarar bland annat för uppföljningen av hur det svenska yrkesfisket följer gällande regler på fiskets område.
Fiskeriövervakningsenheten har ett brett uppdrag att övervaka och ge support till svenskt yrkesfiske samt att samla in och förvalta information från en mängd olika källor. Vi ansvarar för registrering, granskning, validering och kontroll av uppgifter som rapporteras från yrkesfisket och aktörer i saluföringen av fiskeriprodukter. Enheten bedriver också övervakning av yrkesfisket i realtid i samverkan med Kustbevakningen och andra berörda myndigheter.
Handläggare till Fiskeriövervakningsenheten
Fiskeriövervakningsenhetens verksamhet inom uppgiftslämnande och datakvalitet är under ständig utveckling och nu söker vi ytterligare handläggare.
Som handläggare kommer du bidra till en ökad regelefterlevnad hos fiskets aktörer genom att ge service och support till yrkesfisket och övriga aktörer inom verksamhetsområdet.
I rollen kommer du även att delta i utvecklingsprojekt och andra sammanhang, där du bland annat identifierar verksamhetens behov, ställer krav på IT och utvecklar arbetsmetoder och processer.
Publiceringsdatum2025-03-05Dina arbetsuppgifterDina primära arbetsuppgifter kommer att innebära kvalitetssäkring av inrapporterade uppgifter. Du kommer även att ansvara för att etablera nya användare i våra system samt ge support och information gällande regler, rapportering och e-tjänster. En del av ansvaret är också att hålla användarmanualer och rutiner uppdaterade. I arbetet ingår också att ha kontakt med berörda företag och myndigheter, både nationellt och internationellt.
En viktig del av rollen innebär att vara delaktig i att utveckla nya arbetsmetoder och ställa krav på IT-funktionalitet för uppgiftslämnande. Detta kan inkludera att identifiera behov, föreslå förbättringar och samarbeta med utvecklingsteam för att säkerställa att digitala lösningar möter verksamhetens behov. Övriga arbetsuppgifter inom enheten kan också komma att bli aktuella.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleexamen motsvarande minst kandidatnivå inom samhälls-, natur- eller annan tvärvetenskaplig inriktning, alternativt kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Vi vill även att du har minst två års arbetslivserfarenhet, gärna inom offentlig förvaltning.
Det är meriterande om du har erfarenhet av kundkontakt och support samt att hantera juridisk text och tolkning av densamma. Vi ser också gärna att du är van att navigera i en miljö med många beroenden och IT-system. Du behöver även ha mycket goda språkkunskaper, både i tal och skrift. Vi kommunicerar främst på svenska men även på engelska
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ och har god samarbetsförmåga i din yrkesroll. För att passa i rollen krävs det även att du har en analytisk förmåga, är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
AnställningsvillkorTjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen är placerad i Göteborg där utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler, med viss möjlighet till distansarbete. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
Övrig information
Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.
Ersättning Individuell
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/7".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Havs- och Vattenmyndigheten (org.nr 202100-6420)
Kontakt Anette Ohlsson Kling
010-6986000 Jobbnummer 9201989