Handläggare finansiell inhämtning

Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm, Solna, Linköping eller i hela Sverige

Har du erfarenhet av att arbeta med finansiella uppgifter för att motverka finansiering av terrorism eller penningtvätt? Har du arbetat med ekonomiska undersökningar i brottsbekämpande eller privat verksamhet? Din kunskap är viktig. Sök ett arbete där du bidrar till Sveriges säkerhet.

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati och våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.

Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och utvecklar Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag
Som handläggare med finansiell inriktning bidrar du till Säkerhetspolisens operativa verksamhet genom att inhämta, bearbeta, tolka och presentera finansiell information till stöd för underrättelseärenden och i samband med förundersökning. Du bidrar också med expertstöd, deltar i projekt som syftar till hotreduktion och medverkar i informationsinsatser för framförallt finansiella verksamhetsutövare.

I rollen kan du komma att delta i nationella operativa och taktiska samverkansprojekt med andra myndigheter och privat sektor samt delta i nationella och ibland internationella expertmöten. Metodutveckling inom enhetens ansvarsområde är också en viktig del av arbetet.

Säkerhetspolisens uppdrag är komplext, som kollegor kompletterar vi varandra och till den här tjänsten söker vi både dig som har lång och omfattande erfarenhet och dig som är i början av ditt yrkesliv.

Din placering är i Solna, men resor inom och utanför Sverige kan förekomma.

Rollen kräver uthållighet och flexibilitet i ett spännande och oförutsägbart arbete, där den finansiella informationen kan utgöra en pusselbit som verkligen gör skillnad. Att få jobba med detta i ett team med härliga och kompetenta kollegor på en myndighet som är välkomnande, inkluderande och som månar om sina anställdas välmående, gör att det känns roligt och meningsfullt att gå till jobbet -varje dag.
Lisa, handläggare med finansiell inriktning

De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Du har följande kompetens:

Akademisk utbildning inom ekonomiska ämnen, juridik eller polisiär utbildning alternativt annan eftergymnasial utbildning som Säkerhetspolisen bedömer likvärdig
Minst tre års relevant arbetslivserfarenhet
Goda kunskaper i Microsoft Office
Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

Arbetslivserfarenhet från exempelvis Finanspolisen, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket, Finansinspektionen, Tullverket, Kronofogden eller finansiell utredning inom Polismyndigheten
Erfarenhet från arbete vid Säkerhetspolisen eller annan myndighet med uppdrag kopplat till Sveriges säkerhet
Erfarenheter från bankväsendet eller andra finansiella organ med utredande av bedrägerier eller arbete med regelefterlevnad och utredning av penningtvätt eller finansiering av terrorism
Kunskap eller utbildning i företagsekonomi med fokus på redovisning och bokföring
Kunskap eller utbildning i utredningsförfarande och analysmetodik avseende ekonomisk brottslighet

Det här är kollegan vi söker
Du är en initiativtagande person med ett prestigelöst förhållningssätt och som trivs bra med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer och kan på ett tydligt och förtroendeingivande sätt delge information till olika målgrupper.

Arbetsuppgifter och projekt har både långsiktigt fokus och kan ibland prioriteras om med kort varsel. Det är viktigt att du är flexibel, kan tempoväxla och snabbt ställa om fokus när det behövs. Du trivs bra i en föränderlig verksamhet och vill bidra till vardagligt utvecklingsarbete.

Du har god stilistisk förmåga, lätt för att uttrycka dig och känner dig trygg i externa samverkanssammanhang med vana att presentera och tala inför större och mindre grupper.

Så hjälper vi varandra att utvecklas
Som medarbetare förväntas du ta egna initiativ för att utvecklas inom ditt område. Du har nära kontakt med din chef för att diskutera din och vår gemensamma utveckling. Vilka behov har vi och i vilken riktning vill du utvecklas?

Vi strävar efter balans mellan arbetet och livet utanför. Vi premierar hälsa och erbjuder träning på jobbet. Det ger dig energi och tid att utvecklas.

Anställningsvillkor och förmåner
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som totalt innebär 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 73 07 eller 010- 568 84 51. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten.

Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se.

Ansökan ska ha kommit in senast 2023-05-28.
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (visa karta)
171 69  SOLNA

Jobbnummer
7752588

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Säkerhetspolisen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säkerhetspolisen: