Handläggare färdtjänst, riksfärdtjänst, bostadsanpassningsbidrag, Myndighet

Strängnäs kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning tillhör socialkontoret och på enheten arbetar totalt 20 medarbetare; en enhetschef, två gruppledare, 10 biståndshandläggare inom äldreomsorg, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst och riksfärdtjänst och en bostadsanpassningsbidragshandläggare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning. Vi arbetar aktivt med arbetsmiljön och erbjuder återhämtning på arbetstid.

Vi söker nu en ny kollega som vill jobba med färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag.

Publiceringsdatum
2023-06-08

Arbetsuppgifter
Att arbeta som handläggare inom färdtjänst/riksfärdtjänst/bostadsanpassningsbidrag innebär myndighetsutövning och du arbetar enligt lagen om färdtjänst (1997:736), lagen om riksfärdtjänst (1997:735) samt lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222).

Som handläggare kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar och utreda kundens behov av och rätt till den sökta insatsen/bidraget och fatta beslut enligt gällande lagstiftning. Arbetet är till stor del självständigt då du är ensam i din roll men det sker även i nära samarbete med den andra handläggaren (handläggaren för bostadsanpassningsbidrag). Du kommer även ingå i ett nätverk med andra handläggare för färdtjänst och riksfärdtjänst i Sörmland, för erfarenhetsutbyte.

Arbetet innebär att du granskar inkomna underlag och har i förekommande fall kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare. Du har mycket kundkontakt där du ger stöd och vägleder medborgare i frågor om färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Du har även kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen.

Tjänsten innehåller även sammanställning av statistik och fakturahantering.
Tyngdpunkten i denna tjänst kommer att ligga på att utreda färdtjänst och riksfärdtjänst, men du kommer även att arbeta med handläggning av bostadsanpassningsbidrag. Inom handläggningen av bostadsanpassningsbidrag kan vissa hembesök komma att ske. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete.

I dagsläget sker handläggningen av färdtjänst och riksfärdtjänst i verksamhetssystemet Treserva och handläggningen av bostadsanpassningsbidrag sker i diariesystemet Lex. Fakturahantering sker i ERP.

Kvalifikationer
För att klara av uppdraget och trivas i rollen ser vi att du har följande kompetenser:
• en för tjänsten relevant högskoleutbildning enligt arbetsgivarens bedömning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
• goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift,
• god administrations- och datorvana,
• B-körkort.

Som person kännetecknas du av att du:
• är kommunikativ, serviceinriktad och har ett professionellt bemötande,
• är ansvarstagande och noggrann,
• har ett stort intresse för uppdraget och målgruppen,
• har förmåga att arbeta självständigt genom att strukturera och prioritera i ditt arbete,
• har god samarbetsförmåga och kan bidra till en positiv anda på enheten.

Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. Det är även meriterande med kunskaper om olika funktionsnedsättningar och dess konsekvenser. Har du erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva och diariesystemet Lex är även det meriterande.

Vi sätter mycket stort värde på personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund; utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Urval och intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden, välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "289/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Myndighet

Kontakt
Enhetschef
Maria Andersson
0152 291 29

Jobbnummer
7863614

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet: