Handläggare|EU:s utsläppshandelssystem
Statens Energimyndighet / Administratörsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Energimyndighet i Eskilstuna,
Västerås,
Örebro,
Norrköping,
Stockholm eller i
hela Sverige Enheten för internationella klimatsamarbeten söker dig som vill arbeta med handläggning av kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem - ett viktigt område, på en spännande arbetsplats!
Energimyndigheten står inför en expansiv fas med nya spännande uppdrag och från 2025 och framöver kommer myndigheten successivt utvidga verksamheten inom EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) med flera nya sektorer.
Om verksamheten
Handel med utsläppsrätter är ett av EU:s viktigaste verktyg för att nå åtagandet om minskade utsläpp av växthusgaser. Energimyndigheten har bland annat rollen som kontoföringsmyndighet för EU ETS, vilket innebär administration av den svenska delen av registret inklusive support till aktörer i registret. Myndigheten utgör även, tillsammans med Naturvårdsverket, stöd till Regeringskansliet i arbetet med utveckling av handelssystemet.
På Enheten för internationella klimatsamarbeten arbetar idag 16 personer med bland annat utveckling av internationella klimatsamarbeten under Parisavtalets artikel 6 och kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att, tillsammans med kollegor på enheten, stötta de svenska företagen som ingår i EU ETS. Du kommer löpande hantera handläggning inom kontoföringen, genom att analysera, granska, bedöma och fatta beslut i ärenden rörande företagens behörighet.
Du representerar Sverige och Energimyndigheten vid möten, dialoger och konferenser rörande EU ETS och deltar i informationsinsatser via internet, seminarier och utbildningar. Tjänsten innebär nära samarbete med Regeringskansliet, myndigheter och andra samarbetspartners. En betydande del av kommunikationen i tjänsten sker på engelska.
Publiceringsdatum2024-10-29ProfilVi söker dig som har;
• En för området aktuell och relevant akademisk examen (motsvarande minst tre års heltidsstudier) inom exempelvis ekonomi, samhällsvetenskap eller motsvarande examen som Energimyndigheten bedömer som likvärdig
• Aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, eller erfarenhet av arbete med klimatfrågor på EU nivå
• Du har kunskap om och gärna erfarenhet av EU:s utsläppshandelssystem och arbete kopplat till registerföring inom utsläppshandeln
• God erfarenhet av datahantering i Excel och hög IT-vana
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
Har du arbetslivserfarenhet från handläggning av liknande ärenden, är det meriterande.
Dina personliga egenskaperVi söker dig som har mycket god förmåga att planera och strukturera ditt arbete, du är självgående och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt. Du ska även trivas att samarbeta med andra i grupp och är tillmötesgående i ditt bemötande, samt har en vilja och förmåga att hjälpa andra genom att arbeta lösningsorienterat. Du kommer ha kontakt med både interna och externa aktörer, vilket innebär att ditt sätt att kommunicera och samarbeta med andra är betydelsefullt. Vi ser även att du har en nyfikenhet och förmåga att ta dig an och analysera komplex information och underlag.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor samt sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.
Övrig informationTjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Det finns möjlighet till distansarbete. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.
Tjänster inom Energimyndigheten kan komma att placeras i säkerhetsklass vilket innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Arbetstider och omfattningTjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
KontaktFör information om tjänsten kontakta enhetschef Sandra Lindström, 016 - 542 06 45. För upplysningar om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund, 070-3789402.
Facklig kontaktMikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Petra Lindblom Haddad, ST, 016-542 06 56
Välkommen med din ansökan senast 2024-11-18. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2024-007093.
Ersättning Fast månadslön Friskvårdsbidrag
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Energimyndighet (org.nr 202100-5000),
http://www.energimyndigheten.se/ Arbetsplats Energimyndigheten
Jobbnummer 8982406
Observera att sista ansökningsdag har passerat.