Handläggare ekonomiskt bistånd
Arvidsjaurs Kommun / Socialsekreterarjobb / Arvidsjaur
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Arvidsjaur,
Malå,
Norsjö,
Sorsele,
Arjeplog eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arvidsjaurs Kommun i Arvidsjaur,
Piteå,
Jokkmokk eller i
hela Sverige Natursköna Arvidsjaur ligger mitt i landskapet Lappland ca 90 mil norr om Stockholm och 11 mil söder om polcirkeln. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen tack vare vår flygplats. Med ett brett utbud av fritidsaktiviteter, en välkomnande attityd och naturen inpå knuten är Arvidsjaur en plats där det är enkelt att trivas. Näringslivet kännetecknas av besöksnäring och handel, träförädling, biltestverksamheter, rennäring och offentlig sektor.
I Arvidsjaur erbjuder vi både trygghet och enkelhet i vardagen - allt finns nära. Oavsett var i kommunen du väljer att bosätta dig kan Arvidsjaur erbjuda goda levnadsvillkor och bra möjligheter till ett attraktivt boende. Vill du veta mer om hur det är att leva och bo i Arvidsjaur? Besök
https://www.flyttatillarvidsjaur.se!Arvidsjaur kommun som arbetsgivare erbjuder en utvecklande arbetsmiljö. Att arbeta hos oss innebär att arbeta efter kommunens gemensamma värdegrund där ledorden är: Glädje, respekt och professionalitet.
Eftersom Árviesjávrrie tillhör det samiska förvaltningsområdet välkomnar vi sökanden med kunskaper i samiskt språk och kultur. Vi har behov av samisktalande personal inom vissa sektorer och samiska kan därför vara meriterande vid vissa tjänstetillsättningar.
Publiceringsdatum2022-06-22BeskrivningIndivid- och familjeomsorgen i Arvidsjaur består av arbetsgrupperna ekonomiskt bistånd, missbruk, familjerätt, barn och unga, familjestödjare och administratörer.
Dessutom är även biståndshandläggare SoL och LSS samt personliga ombud organiserade under samma ansvarsområde.
Vi söker nu en vikarierande handläggare inom ekonomiskt bistånd. Du kommer att handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen samt utreda bakomliggande orsaker och eventuella hinder för egen försörjning. Målet är att individen så snart som möjligt ska bli självförsörjande. Arbetet bedrivs utifrån en helhetssyn där insatser planeras tillsammans med andra samverkanspartners.
Inom ekonomiskt bistånd finns en variation av målgrupper som behöver stöd och planering mot självförsörjning. Det kan vara personer som är sjukskrivna eller är arbetslösa, problem med psykisk ohälsa och/eller missbruk kan förekomma. Det är viktigt att du har förmåga att möta dessa människors behov och genom mötet skapa samarbetsallianser mot klientens mål.
I tjänsten ingår även att bland annat handlägga sociala kontrakt och en del andra ärenden rörande vuxna.
Arbetet är utmanande, stimulerande och i vissa avseenden krävande vilket förutsätter att alla i gruppen stöttar, samarbetar och överför kunskap till varandra för att säkra kvalitet och kontinuitet.
Dina arbetsuppgifterI rollen som ekonomihandläggare kommer du att:
• Utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd
• Samverka och föra en god dialog med verksamhetens många samverkanspartner, såväl internt som externt.
• I viss mån handlägga övriga vuxenärenden som tex ansökan om sociala kontrakt och förmedlingsärenden
Målet är att bedriva ett kvalitativt gott socialt arbete byggt på kunskap, kontinuitet, delaktighet och helhetssyn.
KvalifikationerVi söker Dig med en hög grad av empati och ett positivt tankesätt. Du är intresserad av att möta människor och är beredd att vidareutveckla din kompetens under arbetets gång.
Du är en flexibel person med god samarbetsförmåga. Du har förmåga att ta initiativ och stort eget ansvar. Genom att tillsammans med dina arbetskamrater upprätta rutiner och söka förbättra metoder för arbetet medverkar Du till enhetens utveckling.
Som person vill vi att Du trivs i mötet med både klienter och samverkanspartners. Din förmåga att skapa förtroende, lyssna och kunna anpassa Dig till nya människor och situationer kommer att vara avgörande för hur väl Du lyckas i din yrkesroll. Det är viktigt att Du är bra på att organisera och planera för att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är väl insatt i de juridiska ramverk som ligger till grund för ett beslut. I din vardag kommer Du ha gott stöd från övriga medarbetare på enheten.
AnställningsvillkorDu har socionomexamen eller, av arbetsgivaren bedömd, likvärdig utbildning.
Du har goda kunskaper inom gällande lagstiftning.
Du har dokumentations- och datorvana.
Du har goda kunskaper i svenska samt lätt för att kunna uttrycka dig tydligt och strukturerat i tal och skrift.
Du har förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ, men också god förmåga att samarbeta/samverka med andra.
Meriterande
Erfarenhet av myndighetsutövning, framförallt inom ekonomiskt bistånd. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst. Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemen Treserva och Lifecare.
B-körkort
Som medarbetare hos Arvidsjaurs kommun kan du komma att behöva använda din privata telefon för inloggning i verksamhetssystem.
Välkommen med din ansökan!
Vi har aktivt valt placering av våra annonser och kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag undanbedes.
Vid nyanställning inom vård- och omsorg hos Arvidsjaurs kommun krävs det att du är vaccinerad mot Covid-19.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: snarast eller efter överenskommelse Visstidsanställning till 2023-03-31
Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagArvidsjaurs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/143".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Arvidsjaurs kommun (org.nr 212000-2650)
Kontakt Aino Johansson IFO-chef
0960-15520 Jobbnummer 6768655
Observera att sista ansökningsdag har passerat.