Handläggare bostadsanpassning/färdtjänst/riksfärdtjänst/parkerin

Öckerö kommun / Administratörsjobb / Öckerö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Öckerö, Göteborg, Mölndal, Kungälv, Tjörn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Öckerö kommun i Öckerö

Öckerö kommun erbjuder ett stimulerande arbete i en utvecklingsinriktad och kreativ skärgårdsmiljö. Öckerö är strategiskt belägen i Göteborgs skärgård mellan Vinga och Marstrand. Kommunikationerna är goda, från NE-terminalen når man Öckerö kommunhus på 51 minuter med snabbuss. Kommunen består av tio bebodda öar med c:a 12 500 invånare.
Samhällsbyggnadsverksamheten är organiserad direkt under kommunstyrelsen men verkar för såväl kommunstyrelsen avseende löpande verksamhet och strategisk samhällsutveckling som bygg- och miljönämnden avseende myndighetsutövning. Du erbjuds ett ansvarsfullt och spännande arbete i en genuin ö-kommun där varje ö har sin specifika karaktär. Kommunen har traditionellt varit en landsbygdskommun där lantbruket och fisket varit viktiga näringar. Till skillnad från många andra skärgårdskommuner är det inte turismen som är det dominerande inslaget i samhället utan här finns ett levande och nyanserat näringsliv.

Publiceringsdatum
2014-10-23

Arbetsuppgifter
Din huvuduppgift som handläggare av bostadsanpassningsbidrag är att utreda och fatta beslut enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du utreder ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att bistå sökanden med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärder, självständigt på delegation fatta beslut om bidrag och vara kontaktperson för den sökande fram till anpassningen är slutförd.
Som färdtjänst- och riksfärdtjänsthandläggare utreder du ansökningar enligt Färdtjänstlagen och Lagen om riksfärdtjänst.
Som handläggare av parkeringstillstånd för rörelsehindrade utreder du ansökningar enligt Trafikförordningen.
Ärendena du handlägger omfattar kommunens samtliga åldersgrupper.
Du kommer att samarbeta med biståndshandläggare, arbetsterapeuter, funktionshinderorganisationer, byggnadsinspektörer, fastighetsägare, entreprenörer och handläggare vid Västtrafik.
Du ingår i ett nätverk med handläggare av färdtjänst och parkeringstillstånd.

Kvalifikationer
Du har relevant högskoleutbildning för tjänsten, med grundläggande kunskaper i förvaltningslagen och sekretesslagen. Erfarenhet av myndighetsutövning och tidigare handläggning i politiskt styrd organisation är meriterande. Tjänsten kräver att du har B-körkort.
I din kontakt med sökande ställs stora krav på hög social kompetens, empatisk förmåga och lyhördhet. Du handlägger med stöd av lag, mot verksamhetens krav på resultat genom att hitta kostnadseffektiva lösningar och med sökandens behov i fokus. Det krävs därmed att du kan kombinera rollen som myndighetsperson med ett tydligt fokus på sökandens behov.
Tjänsten innebär ett eget ansvar vilket fordrar att du trivs med att vara självgående och driva processer beslutsamt och med omdöme. Arbetet ställer höga krav på kommunikativ förmåga, såväl muntligt som skriftligt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Arbetstider och omfattning
Heltid. 40/40 Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-09
Ange följande referens när du ansöker: 0286-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Mikael Johannesen, Enhetschef 031-976200 mikael.johannesen@ockero.se

Facklig kontakt
Dick Andersson, Vision 031-97 63 65 dick.andersson@ockero.se
Thord Williamsson, SACO thord.williamsson@ockero.se

Företag
Öckerö kommun

Adress
Öckerö kommun
Sockenvägen 13
47580 Öckerö

Kontorsadress
Sockenvägen 13 47580 Öckerö

Jobbnummer
2042150

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Öckerö kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Öckerö kommun: