Handläggare Boden/Luleå

Luleå kommun / Administratörsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun i Luleå

Luleå har både storstadens utbud och småstadens närhet. En hållbar kuststad med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med ungefär 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 500 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll?

Överförmyndarverksamheterna i Boden och Luleå samverkar med varandra och delar verksamhetssystem. Kommunerna behöver förstärka sin bemanning och rekryterar nu en handläggare som ska arbeta för båda kommunerna där arbetet förutsätts genomföras på plats i såväl Boden som i Luleå.

Överförmyndarmyndigheten är en obligatorisk verksamhet inom kommunen som har till uppgift att vara tillsynsmyndighet över ställföreträdare dvs gode män, förvaltare och förmyndare.

Tillsynen ska garantera att vuxna personer med sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller liknade förhållande får sina ekonomiska, rättsliga och personliga intressen tillvaratagna. Överförmyndarnämndens tillsyn omfattar även förmyndares förvaltning av barns tillgångar.


Publiceringsdatum
2022-04-21

Arbetsuppgifter
Vi söker en kvalificerad handläggare som ingår i en arbetsgrupp men där du självständigt handlägger ärenden om god man, förvaltare och förmyndare enligt föräldrabalkens bestämmelser. Arbetet innefattar bland annat att:

• utöva tillsyn över ställföreträdare,
• granska redovisningar från ställföreträdare,
• sköta administrativa arbetsuppgifter tex registrering av handlingar, hantering av personakter mm,
• informera och utbilda inom verksamhetens område,
• samverka med andra myndigheter och förvaltningar,
• rekrytera och utbilda ställföreträdare,
• skriva ansökningar och yttranden till olika rättsinstanser,
• delta i förbättringsarbeten inom verksamheten, där stort fokus ligger på ytterligare digitalisering av verksamheten.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har lämplig universitet/högskoleutbildning inom juridik, rättsvetenskap, ekonomi. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Tips!
Nyfiken på Luleå? flyttatilllulea.se
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Luleå kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1080822".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Luleå kommun (org.nr 212000-2742)

Kontakt
Rekryterare
Erika Kask
erika.kask@studentconsulting.com

Jobbnummer
6559412

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun: