Handläggare, avgifter och arkiv
Klippans kommun, Myndighet bistånd LSS, äldreomsorg / Administratörsjobb / Klippan
2025-03-18
Visa alla administratörsjobb i Klippan,
Åstorp,
Bjuv,
Perstorp,
Örkelljunga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Klippans kommun, Myndighet bistånd LSS, äldreomsorg i Klippan Vi söker en engagerad och driven handläggare som vill göra verklig skillnad för de vi är till för! Varje dag går vi till jobbet med inställningen att ge det bästa stödet till de kommuninvånare som behöver oss. För oss är det viktigt att du värdesätter goda samarbeten, visar tillit till andra och bidrar med öppenhet och nytänkande!
I Klippans kommun är vi 1600 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet". Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan
Inom avdelning myndighet/öppenvård har du kollegor som jobbar med myndighetsutövning över hela socialtjänstens ansvarsområde och med öppenvård riktad mot barn, familjer och vuxna. Du kommer också ha kollegor som arbetar på Familjens hus. Vi är en avdelning med starkt fokus på utvecklings- och förbättringsarbete och just nu arbetar vi för fullt med omställning till den nya socialtjänstlagen och räknar givetvis att du är med på den resan. Vi har en kompetensutvecklingsplan som erbjuder dig att ta del av kompetensfrämjande insatser oavsett erfarenheter och kunskapsnivå inom yrket. Hos oss får du ett ledarskap där din chef finns nära dig i vardagen, tillgänglig för att stötta och stärka, ge uppskattning och återkoppling.
Nu söker vi på enhet Myndighet Bistånd/LSS en ny kollega. På enheten är vi 14 personer som arbetar med handläggning enligt socialtjänstlagen, LSS, färdtjänst, avgifter, dödsbo, serveringstillstånd, arkiv samt uppdragstagare. Hos oss får du möjlighet att utveckla såväl verksamheten som din egen kompetens. Välkommen till oss!
Publiceringsdatum2025-03-18ArbetsuppgifterSom avgiftshandläggare kommer du, tillsammans med en kollega, att handlägga ärenden kring vilken avgift som är aktuell för olika insatser inom socialförvaltningens ansvarsområde. Avgiftshanteringen är en myndighetsutövning som innefattar att utreda, beräkna och besluta om avgifter. Du ansvarar för den månatliga debiteringen av avgifterna, vilket innebär att du kontrollerar och hanterar uppgifter i våra verksamhetssystem Lifecare/Procapita. Du kommer också att arbeta i faktureringsprogrammet EDP. I arbetet ingår att bevaka de förändringar som sker inom ditt ansvarsområde samt att vid behov informera om avgifter vid träffar med olika intresseorganisationer och kommunens invånare. Arbetet innebär daglig kontakt med brukare, anhöriga och legala företrädare, företrädesvis via telefon.
I tjänsten ingår även arkivhantering samt administrativa arbetsuppgifter kring serveringstillstånd (myndighetsutövningen kring serveringstillstånd sköts av extern part). Du kommer att ha en kollega som har det övergripande ansvaret för socialförvaltningens arkiv, och du kommer exempelvis hantera begäran om registerutdrag och begäran om handlingar samt visst praktiskt arbete gällande arkivet.
Samverkan med medborgare, kollegor och andra verksamhetsområden är en stor del av din vardag i uppdraget.
Vi erbjuder dig ett självständigt arbete där du har möjlighet att forma dagen själv utefter dina arbetsuppgifter. Vidare erbjuder vi dig en god introduktion i samtliga arbetsuppgifter och möjlighet till kompetensutveckling inom ansvarsområdena. I ditt uppdrag ingår att ta fram relevanta styrdokument inom dina ansvarsområden. Du tar en aktiv del i utvecklingen av metoder och arbetssätt med fokus på effektivisering och digitalisering.
KvalifikationerVi välkomnar dig som har socionomexamen eller en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och lämplig för uppdraget.
Du är drivande och identifierar utvecklingsområden och tar initiativ till förbättringar utifrån uppkomna behov och krav. I ditt arbete utgår du från helheten, har god planeringsförmåga och arbetar med god framförhållning. Du trivs med att ha varierande arbetsuppgifter och har förmåga att växla mellan dessa. Att ge god service till alla du möter i ditt arbete är en självklarhet för dig.
Därtill har du mycket god administrationsförmåga, är noggrann och har goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har kännedom om tjänstens olika verksamhetsområden och tillhörande lagstiftning. Du är bekväm med att arbeta i flera olika digitala verksamhetssystem. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med myndighetsutövning.
ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut.
Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten.
För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd.
Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister före anställning. Utdraget är kostnadsfritt att beställa och görs via polisens hemsida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C242348-2025-3".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Klippans kommun (org.nr 212000-0928)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Klippans kommun, Myndighet bistånd LSS, äldreomsorg
Kontakt Enhetschef
Jonna Bramberger
jonna.bramberger@klippan.se 0435-28560 Jobbnummer 9228257