Handläggare av stiftelser

Malmö kommun / Administratörsjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö kommun i Malmö

Ref: 20241221

Publiceringsdatum
2024-06-03

Dina arbetsuppgifter
Stadskontoret söker en handläggare med ansvar för att hantera stadens stiftelser. Det är en viktig roll där du får möjlighet att bidra till samhällsnytta. Under år 2023 delade Malmö stads stiftelseförvaltning ut ca 40 miljoner kronor till behövande Malmöbor, föreningar och organisationer samt verksamheter i Malmö stads egen organisation. Stiftelserna som Malmö stad förvaltar har en sammanlagd förmögenhet på 2,6 miljarder kronor och avkastningen från dem delas varje år ut för de ändamål som den som skänkte pengarna en gång bestämde

Som handläggare för stiftelser arbetar du självständigt med att handlägga och utreda verksamheters, föreningars och privatpersoners möjlighet till att få bidrag från de olika stiftelser som staden förvaltar.

Det är du som

• tar emot och registrerar ansökningar
• analyserar och bedömer om kraven för att få bidrag är uppfyllda med hjälp av olika regelverk
• skriver förslag till beslut
• förbereder underlag för utbetalning.

Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra är mer omfattande och komplexa. Handläggningsprocessen är till stor del styrd av planerade aktiviteter under kalenderåret. Arbetet är mycket serviceinriktat och innebär kontakter med exempelvis med medborgare, Malmö stads förvaltningar och andra myndigheter.

Du blir en del av en organisation där vi ständigt arbetar för att öka kvalitén i det vi gör. I rollen finns möjlighet till att påverka och utveckla ansökningsprocessen och arbetssätt, till exempel genom digitalisering.

Du deltar med dina kollegor på enheten i olika utvecklingsuppdrag parallellt med dina arbetsuppgifter med stiftelserna. I rollen som handläggare ingår även att i viss utsträckning bereda ärenden, däribland utredningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• akademisk examen (180hp/120p) inom ekonomi, samhällsvetenskap eller socialt arbete, alternativt annan utbildning i kombination med flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• minst tre års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av liknande eller jämförbara arbetsuppgifter, till exempel handläggning av stiftelser
• god vana av administrativt arbete
• erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer
• god kunskap och förmåga att utrycka dig i svenska, i såväl tal som skrift
• erfarenhet av att arbeta i MS Office eller likvärdigt samt andra relevanta IT-system för att ta emot och hantera ansökan, till exempel Rbok

Det är meriterande om du har:

• liknande arbete i offentlig verksamhet eller ideellt
• erfarenhet av ärendesystem
• erfarenhet av utvecklingsarbete inom digitalisering och förmåga att identifiera utvecklingsområden i arbetsprocesser

Då rollen innebär att självständigt handlägga och bereda ärenden behöver du vara strukturerad och självgående genom att planera, organisera, prioritera ditt arbete samt ha vana av att driva dina egna ärenden. Du har initiativförmåga och kan sätta i gång aktiviteter och uppnå resultat inom de tidsramar som ges. I ditt bemötande är du serviceinriktad och tillmötesgående. I rollen kommer du att möta människor i utsatta situationer och det är därför viktig att du är trygg i din profession och kan anpassat dig till situationen.

Om arbetsplatsen
Stadskontorets interna ekonomi- och utvecklingsenhet tillhör avdelningen Intern ledning och stöd. Ekonomi- och utvecklingsenheten arbetar med styr-, lednings- och stödprocesser inom ekonomi, målstyrning och uppföljning.

Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sju olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrig information
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

En första intervju är planerad till den 28 juni och för slutkandidater kommer en andra intervju att äga rum eftermiddagen den 3 juli.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Malmö kommun (org.nr 212000-1124), https://malmo.se/

Arbetsplats
Malmö stad

Kontakt
Enhetschef
Alma Hodzic
alma.hodzic@malmo.se
0701-491310

Jobbnummer
8724323

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Malmö kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö kommun: