Handläggare av förvaltningsärenden med placering i Karlstad

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Karlstad, Örebro, Skövde, Linköping, Eskilstuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering i Karlstad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.


Publiceringsdatum
2020-03-05

Arbetsuppgifter
Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter.

Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, tillstånd, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut, enligt uppsatta mål. Administrativa uppgifter förekommer och vid behov kan du även komma att tas i anspråk till andra arbetsuppgifter på enheten. När tillräcklig kompetens och erfarenhet har uppnåtts tilldelas du rätt att fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter via mejl och telefon.

Resor i arbetet kan förekomma.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Minst tre års eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, exempelvis inom juridik, rättsvetenskap eller statsvetenskap.
• Minst 2 års yrkeserfarenhet, gärna från myndighet med produktionskrav
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• God datorvana och erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden
• kunskaper inom relevant lagstiftning

Vi söker dig som är intresserad av handläggningsarbete. I denna roll är det viktigt att du är strukturerad, noggrann och ansvarsfull. Du ska vara självgående, ta egna initiativ och driva arbetet på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete, samt i perioder tåla en högre arbetsbelastning. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar Polisens värdegrund.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden, Rättsavdelningen

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 19 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C36188/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
5133754

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: