Handläggare av förvaltningsärenden med inriktning mot vapen till

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Falun, Gävle, Västerås, Uppsala, Eskilstuna eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.


Rättsavdelningen är en av myndighetens gemensamma avdelningar och består av ca 700 medarbetare, varav ca 50 inom region Bergslagen. Regionen består av Värmland, Dalarna och Örebro län. Cirka 1 750 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i regionens kommuner. Rättsavdelningen utövar Polismyndighetens rättsliga styrning och bistår med juridiskt stöd till hela Polismyndigheten. Vidare ansvarar avdelningen för hantering av allmänna handlingar samt för handläggning av förvaltningsärenden.


Publiceringsdatum
2016-11-14

Arbetsuppgifter
Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr vilket innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, upprättande av kommunikationsskrivelser och beslut. Arbetet innebär också mycket kontakt med allmänheten, andra myndigheter etc. När tillräcklig kompetens och erfarenhet uppnåtts kan du tilldelas delegation att fatta självständiga myndighetsbeslut. I arbetsuppgifterna ingår fysisk hantering av vapen och ammunition.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Relevant högskoleutbildning eller annan
utbildning som myndigheten bedömer vara lämplig eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
• Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god datorvana
• Innehar B-körkort

MERITERANDE
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Arbete i offentlig förvaltning
• Erfarenhet som vapenhandläggare eller annan erfarenhet/kunskap om vapeninnehav och vapen
• Erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänheten och att ha arbetat med att handlägga förvaltningsärenden.

PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som är intresserad av utredningsarbete. Du är strukturerad, noggrann och ansvarskännande. Det är även viktigt att du har en positiv grundinställning och att du har en god samarbets-och arbetsförmåga samt gott omdöme. Du måste vara pålitlig och flexibel och kunna ta egna initiativ samt i perioder tåla en viss stress. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar polisens värdegrund.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Falun.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetstid: Heltid. Flextid tillämpas.
Tillträde: Enligt överenskommelse.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-12-05
Ange följande referens när du ansöker: C9626/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jessica Ölvestad 114 14

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3159540

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: