Handläggare av bostadsanpassningsbidrag, heltid

Mora Kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Mora Orsa / Sjukgymnastjobb / Mora
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukgymnastjobb i Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mora Kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Mora Orsa i Mora

Regionstaden Mora 2022 - för ett aktivt liv / Orsa - helt enkelt!

Mora är norra Dalarnas nav för näringsliv, infrastruktur och administration. Kommunens målbild är att Mora år 2022 ska vara regionstad och kunna erbjuda de bästa förutsättningarna för ett aktivt liv.
Orsa är en liten kommun som sätter medborgaren i fokus för att göra vardagen så enkel som möjlig. Turismen växer snabbt inom bl a skidåkning, musik och kulturevenemang.

Tillsammans i båda kommunerna är vi cirka 27 000 invånare. För att serva våra medborgare har Mora kommun cirka 1 600 medarbetare inom en rad olika kompetensområden, Orsa kommun har motsvarande cirka 500 anställda.

Stadsbyggnadsförvaltningen söker nu en handläggare av bostadsanpassningsbidrag, då vår nuvarande handläggare går i pension den 1 mars 2017.

Välkommen med din ansökan till oss!




Publiceringsdatum
2016-11-02

Arbetsuppgifter
Mora och Orsa kommuner har en gemensam stadsbyggnadsförvaltning som ansvarar för båda kommunernas verksamhet inom fysisk planering, bygglov, bostadsanpassning, mät- kart- och GIS. Förvaltningen har ca 25 medarbetare och består av en planenhet, en kart- och mätenhet, samt en bygglovsenhet. Bygglovsenheten, i vilken bostadsanpassningen ingår, är den största enheten och har i dagsläget 11 medarbetare.

Som handläggare av bostadsanpassningsbidrag (BAB-handläggare) ansvarar du för prövning av nämnda bidrag. Bidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska kunna leva ett självständigt liv i sin egen bostad. Som BAB-handläggare erbjuds du intressanta och mycket varierande arbetsuppgifter såväl inom som utanför kontoret. Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och består av flera delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag. Du arbetar självständigt med att värdera intyg, göra platsbesök, bedöma kostnader, göra beställningar och hantera fakturor. Våra bygglovsassistenter hjälper dig med viss hantering såsom registrering, bekräftelse och eventuell begäran om komplettering. Vid behov av tekniskt stöd inom bygg har du fyra byggnadsinspektörer till din hjälp. Härutöver kommer du att samarbeta med intygsskrivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän.

En översyn av enhetens arbetsprocesser har påbörjats, och tjänsten som BAB-handläggare blir en stimulerande utmaning för dig som vill vara med och utforma arbetssättet för framtida biståndshandläggning, dvs hur vi på bästa sätt med sökanden i fokus svarar för vår myndighetsutövning utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Vi efterlyser därför ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning, eller motsvarande förvärvad kunskap, det kan vara en byggnadsteknisk examen, en examen som arbetsterapeut eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant. Det är ytterst nödvändigt att du är ansvarstagande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Datorvana är ett absolut krav.
Egenskaper: Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, du måste vara serviceinriktad, prestigelös, självgående och strukturerad. Du behöver även vara en god organisatör med förmåga att prioritera och samarbeta. Ett positivt och professionellt förhållningssätt både inom organisationen och gentemot allmänheten är en förutsättning för tjänsten.
Vi ser det som självklart att du behärskar officeprogrammen såsom Word, Excel och Office 365 m.fl. Har du kunskaper inom FIR, KID och Public 360 är detta meriterande.

Tjänsten innebär en del kortare resor varför B-körkort är ett krav.

Har du arbetat med biståndshandläggning eller annan typ av handläggning utifrån lagstiftning och regelverk samt är van att hålla dig ajour med domar som kan påverka handläggningen, ser vi det som mycket meriterande.

ÖVRIGT
Urvalsprocessen sker löpande så vänta inte med att lämna in din ansökan.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos oss i Mora kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in ansökan via ansökningslänken och inte via e-post eller brev. Varmt välkommen med din ansökan.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, gärna så snart som möjligt så att nuvarande handläggare kan överlämna parallellt med "inskolning". Provanställning kan bli aktuell.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-25
Ange följande referens när du ansöker: A622326
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per-Olof Olsson 0250-262 66
Tommy Ek 0250-262 52

Företag
Mora Kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Mora Orsa

Adress
Mora Kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Mora Orsa
Fredsgatan 16
79280 MORA

Kontorsadress
79280 Mora

Jobbnummer
3130992

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mora Kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Mora Orsa

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mora Kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Mora Orsa: