Handläggare
Uppsala kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
2017-04-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare" (publicerad 2024-06-18) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala,
Södertälje eller i
hela Sverige Plan- och byggavdelningen, enheten för bostadsanpassningsbidrag
Välkommen till Uppsala kommun! Hos oss får du 13000 kollegor inom 200 olika yrken. Varje dag jobbar vi för Uppsalas kommuninvånare: Vi lär barn att läsa, vårdar äldre, sopar gatorna, planerar fler bostäder och mycket mer. Kom och jobba med oss och få en hel kommun att fungera. Du är med och skapar ett mer rättvist och jämställt Uppsala för alla, oavsett behov och bakgrund. Det du gör på jobbet gör skillnad för någon annan.
Enheten för bostadsanpassningsbidrag hör till stadsbyggnadsförvaltningen och svarar för myndighetsutövning utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Enheten ansvarar för all handläggning av bostadsanpassningsbidrag i Uppsala kommun.
Nu söker vi en handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
Mer information om arbetsplatsen:
https://www.uppsala.se/Stod-och-omsorg/funktionsnedsattning/bostadsanpassning/ Publiceringsdatum2017-04-10Dina arbetsuppgifterBostadsanpassningsbidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad.
Att handlägga bostadsanpassningsbidrag är en komplex kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du har egna ärenden där du, dina kollegor och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar och bedömningar av medicinska intyg.
Arbetet som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför ser vi det som viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer och att du är serviceinriktad i ditt sätt att arbeta inom gränsen för dina arbetsuppgifter.
Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, likaså att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.
Du kommer att vara en del av stadsbyggnadsförvaltningen där du också förväntas samarbeta med andra professioner inom förvaltningen så som bygglovshandläggare, bygglovsinspektörer, detaljplanhandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.
På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förutsätts medverka i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.
KvalifikationerVi söker dig som har minst 3- årig högskoleutbildning och minst 5 års arbetslivserfarenhet inom relevant område. Du har grundläggande IT-kunskaper inom MS Office programvaror, goda kunskaper inom dokumentation, goda kunskaper i det svenska språket och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt körkort.
Det är meriterande om du är legitimerad arbetsterapeut, legitimerad fysioterapeut/sjukgymnast eller har en byggnadsteknisk utbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal verksamhet, handläggning, fastigheter eller annan byggnadsteknisk erfarenhet. Meriterande är erfarenhet av handläggning av bostadsanpassningsbidrag.
Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Vi ser även att du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du är vidare tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Dessutom har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt samt en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Jenny Björnström, enhetschef, 018-727 66 68
Fackliga företrädare:
SACO, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Michael Walldén, 018-727 24 33
Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta Enheten för kompetensförsörjning 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100%. Tillträde snarast, enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-04-23
Ange följande referens när du ansöker: GSN-2017-0914
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUppsala kommun
AdressUppsala kommun
•
75375 Uppsala
Kontorsadress•
Jobbnummer 3428464
Observera att sista ansökningsdag har passerat.