Handläggare

Länsstyrelsen i Örebro län / Administratörsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen i Örebro län i Örebro

Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län.
Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 200 anställda.

Publiceringsdatum
2022-02-21

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en registrator till vår centrala ärendeservice. Funktionen arbetar med diarieföring, hantering av all inkommande post, både i pappers- och e-postformat, utlämnande av allmänna handlingar, ärendebevakning, arkivfrågor samt ger stöd och rådgivning till medarbetare i dessa frågor. Den centrala ärendeservicen är placerad på Rättsenheten inom avdelningen Stöd och samordning. Inom enheten finns utöver funktioner för diarium och arkiv också jurister, juridisk kompetens och informationssäkerhetssamordnare.

Som registrator är du en av tre registratorer som arbetar nära dokumentcontroller och arkivarie. I arbetet ingår att bedöma, registrera och hantera allmänna handlingar. Du ska också bistå med service och stöd till både verksamheten och allmänheten samt upprätthålla en effektiv och rättsäker diarieföring med god kvalitet. Som registrator förväntas du hantera länsstyrelsens handlingar enligt gällande lagstiftning, förordningar och interna rutiner när det gäller registrering och utlämnande av allmänna handlingar. Du förväntas också bidra i myndighetens digitaliseringsarbete.
I dina arbetsuppgifter ingår löpande arbetsuppgifter såsom postöppning, hantering av e-post, registering av ärendehanteringssystemet Platina, diarieföring och arkivering av handlingar, bevakning av ärenden och expediering av handlingar. Vi har nyligen avslutat projektet att införa en Central ärendeservice och du kommer att delta i det fortsatta utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera vår ärendehantering.

I arbetet kan också förekomma att hålla utbildningar för medarbetare på myndigheten.

Kvalifikationer
Du har avslutad gymnasial utbildning och är diplomerad registrator eller har arbetslivserfarenhet som arbetsgivare bedömer likvärdig. Annan utbildning inom administration, offentlig förvaltning och/eller arkiv och informationskunskap är meriterande.

Du har flerårig erfarenhet av att arbeta i ett digitalt dokument- och ärendehanteringssystem och har tidigare arbetat inom offentlig verksamhet och har god kunskap om de lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen (bland annat offentlighet och sekretesslag, förvaltningslag och tryckfrihetsförordningen)

De är meriterande om du har erfarenhet av arbete med arkivarbete inom statlig verksamhet, samt erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina och digitaliseringsarbete

Tjänsten innebär ett uttalat ansvar att självständigt och genom egna initiativ driva arbetet framåt. Du behöver vara flexibel och ha lätt för att samarbeta och skapa goda kontakter med andra och bidra till ett gott arbetsklimat. Du ska vara noggrann, analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt samt ha god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Tjänsten kan innebära att du håller interna utbildningar och du behöver därför vara bekväm med att tala inför både större och mindre grupper. Du kommer vara en del av en viktig central funktion för myndigheten och ska trivas i en social miljö med många dagliga kontakter, både interna och externa. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
God datorvana och kunskaper i officepaketet är nödvändiga. Språkkunskaper utöver svenska är meriterande.
Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Provanställning kan komma att tillämpas.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast 14 mars 2022.

Övrig information
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att säkerhetsprövas.

Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.

Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Länsstyrelsen i Örebro län

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Länsstyrelsen i Örebro län (org.nr 202100-2403), http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/om-lansstyrelsen/jobba-hos-oss/Pages/default.aspx

Kontakt
Christina Schöön, Enhetschef
christina.schoon@lansstyrelsen.se
010-224 83 00

Jobbnummer
6365685

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen i Örebro län

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen i Örebro län: