Handläggare - felaktiga utbetalningar
Växjö kommun, Arbete och välfärd / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Växjö
2017-10-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare - felaktiga utbetalningar" (publicerad 2018-06-11) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Växjö,
Alvesta,
Uppvidinge,
Lessebo,
Hylte eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd i Växjö,
Uppvidinge,
Lessebo,
Tingsryd,
Ljungby eller i
hela Sverige Arbete och välfärd ansvarar för områdena vuxenutbildning, arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, integration, flyktingmottagning inkl. ensamkommande flyktingungdomar, individ- och familjeomsorg, familjerätt, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning samt alkoholhandläggning.
Avdelningen Arbete och lärande - avdelningen för full sysselsättning, har ca 200 anställda och arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där arbetsmarknad-, utbildning-, bistånds-, och integrationsfrågor möts och hanteras. Avdelningen består av tre områden: medborgarservice och integration, arbete och vuxenutbildning samt myndighet och rehab.
Inom avdelningen kommer det att inrättas en ny funktion för handläggning av felaktiga utbetalningar av försörjningsstöd (FUT-handläggning) för att säkerställa att rätt försörjningsstöd utges till rätt person, i rätt tid och på rätt grunder.
Publiceringsdatum2017-10-17ArbetsuppgifterVi söker nu handläggare, som vill vara med och bygga upp en ny funktion inom avdelningen. Initialt består arbetsuppgifterna av att skapa en struktur och arbetsmodell för hur detta arbete ska bedrivas. Du kommer att vara en motor i utvecklingen av hur vi kan minska och förebygga risken med felaktiga utbetalningar och hur vi kan identifiera och beivra bidragsfusk.
I arbetsuppgifterna ingår att efter indikationer utreda det misstänkta bidragsbrottet för att sedan besluta om återkrav och eventuella vidare åtgärder. En viktig del är det förebyggande arbetet genom kontinuerlig översyn av riktlinjer, blanketter, handläggningsrutiner och tillämpningen av dessa.
Arbetet som handläggare innebär också att upprätta samverkan med andra myndigheter, till exempel polis, åklagarmyndighet, försäkringskassa och skattemyndighet. I arbetsuppgifterna ingår även att medverka i internutbildning
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleexamen inom ekonomi, juridik, socialt arbete eller samhällsvetenskap och har kunskap om socialtjänstlagen. Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd är meriterande.
Du är en god organisatör, strukturerad, ansvarstagande och kommunikativ. Du är självständig och noggrann, har en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är positiv, har ett utåtriktat förhållningssätt och har en god samarbetsförmåga men kan även arbeta självständigt.
Det är viktigt att du har god datorvana och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: 2018-01-01 OBS! En tjänst är tillsvidareanställning och en tjänst visstidsanställning 2018-01-01-2018-12-31.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-10-31
Ange följande referens när du ansöker: AoV 92/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktÅsa Keutel, vik. områdeschef Myndighet och rehab
asa.keutel@vaxjo.se 0470-79 63 05
FöretagVäxjö kommun, Arbete och välfärd
AdressVäxjö kommun, Arbete och välfärd
Box 1222
35112 Växjö
Kontorsadress35112 Växjö
Jobbnummer 3752938
Observera att sista ansökningsdag har passerat.