Handläggare - arbeta med pensionsfrågor
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-11-13
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Strängnäs eller i
hela Sverige Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet
Har du en akademisk examen och erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter inom pensionsområdet? Nu söker vi dig som har något års erfarenhet av arbete med pensionsfrågor och vill arbeta i en dynamisk och politiskt styrd organisation, mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Socialförsäkringsenhetens ansvarsområden omfattar familjepolitik, sjukförsäkring och pension och internationella socialförsäkringsfrågor. Därutöver ansvarar enheten för styrningen av bl.a. Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten samt arbetet mot felaktiga utbetalningar och bidragsbrott i socialförsäkringen.
För den aktuella tjänsten kommer huvudfokus ligga på frågor som rör pensionsområdet generellt men i huvudsak frågor som relaterar till inkomstpensionen och grundskyddet. Det kan även bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde.
Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar bl.a. att skriva lagrådsremisser och propositioner, utarbeta förslag till kommittédirektiv och regeringsuppdrag, hantera riksdagsfrågor och interpellationer, göra remissammanställningar samt att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2025-11-13BakgrundVi söker dig som har akademisk examen inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi alternativt annan utbildning som vi bedömer vara relevant. Du har ett till två års erfarenhet av handläggande eller utredande uppgifter inom pensionsområdet som arbetsgivaren bedömer relevant. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning och om socialförsäkringen, dess regelverk, förmåner och administration.
Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av allmän pension samt erfarenhet och förståelse för pensionssystemets regelverk. Har du erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och kunskap om socialförsäkringen i ett internationellt perspektiv är det också meriterande.
Tjänsten kräver mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.
Dina egenskaper
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat.
Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.
Du behöver självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Därtill behöver du vara analytisk och kunna sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du har gott omdöme, hög integritet och en förmåga att knyta och utveckla kontakter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig informationEn tillsvidareanställning med inledande provanställning i sex månader.
Stationeringsort Stockholm.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg eller gruppchef Niklas Halén. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Isabel Åkermark:
isabel.akermark@regeringskansliet.se. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 december 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9603631