Handläggande Assistent

Nässjö kommun, Samhällsplaneringskontoret / Administratörsjobb / Nässjö
2025-03-21


Visa alla administratörsjobb i Nässjö, Eksjö, Aneby, Sävsjö, Jönköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nässjö kommun, Samhällsplaneringskontoret i Nässjö

Är du vår nya spindeln i nätet? Samhällsplaneringskontoret i Nässjö söker en handläggande assistent till förvaltningen. Vi har ett stark driv att tillsammans nå våra gemensamma mål. Vi stöttar varandra i vardagen och har en öppen, framåtsyftande dialog utifrån våra värdegrunder.

Samhällsplaneringskontoret består av cirka 30 personer fördelade på tre enheter; miljö, plan- och bygg samt karta. Samhällsplaneringskontoret ansvarar för kommunens arbete med bland annat fysisk planering, bygglov, tillsyn, miljö- och hälsoskydd samt kart- och mätverksamhet. En stor fördel med organisationen är det nära samarbetet mellan enheterna.

Publiceringsdatum
2025-03-21

Arbetsuppgifter
I rollen kommer du arbeta med administrativa uppgifter kopplade till kontoret såväl som delar av eller helt självständig handläggning av ärenden. Exempel på arbetsuppgifter som ingår:

• diarieföring, arkivering och gallring
• vara ansvarig registrator på förvaltningen
• dokumentera och sammanställa underlag till andra myndigheter och intressenter
• administrera utskick, svar och annan kommunikation mellan myndigheter och intressenter
• ta fram statistikunderlag
• följa upp ärenden och flöden i de samma
• bistå vid behov med administration av förvaltningens ekonomi tex: faktura hantering
• utveckla kontorets förmåga att arbeta smart, effektivt och innovativt för att frigöra tid till kärnverksamheten
• kommunicera med kommunens invånare i frågor beträffande kontorets verksamhetsområden
• beställa material och dylika enklare administrativa uppgifter
• administrera information, till exempel kallelser, protokoll, hemsida/intranät.
• posthantering.
• bemanna kontoret och bevaka olika epostbrevlådor.
• agera som länk mellan förvaltningen och kommunkansliet i vissa frågor
• stötta dina kollegor genom att bidra med det som gör just dig till dig

Kvalifikationer
Vi söker dig som minst har en treårig gymnasieutbildning eller motsvarande. Tidigare erfarenhet av att handlägga och/eller administration inom offentlig verksamhet är ett måste för att lyckas i rollen. Det är meriterande om du har fördjupad utbildning inom relevant område, exempelvis förvaltningsrätt, kommunallagen, allmän juridik, plan- och bygglagen, miljöbalken, offentlighets- och sekretesslagen eller dylik lagstiftning kopplad till myndigheter och förvaltningar som arbetar mer kopplat till den fysiska miljön. Alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

För att lyckas i rollen behöver du:
• ha förmågan till ett flexibelt förhållningssätt där du anpassar dig till ändrade omständigheter.
• förhålla dig på ett stabilt sätt i stressituationer, vilket innebär att behålla ett realistiskt perspektiv och fokusera på rätt saker.
• ha förmågan att på ett självgående sätt organisera och planera ditt arbete.
• arbeta enligt en tydlig process, organisera och planera ditt arbete väl, slutföra det som påbörjats och hålla deadlines.
• få grupper för att arbeta fram en tydlig process där så saknas och behövs.
• ha förmågan att samarbeta där du har en god förmåga att anpassa dig till mottagarens behov.

Hög digital mognad, med förmåga att självständigt och effektivt arbeta med digital teknik är en förutsättning för att kunna hantera rollen. Våra arbetsprocesser är huvudsakligen digitala och vi ser gärna att du arbetar aktivt med att förenkla din arbetsvardag genom kloka process flöden, digitala arbetssätt och med hjälp av AI.
Arbetet kräver goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift. Slutligen ser vi gärna att du har erfarenhet av arbete i programmet EDP Vision eller liknande ärendehanteringssystem.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort krävs.

Rekrytering kommer att ske löpande under ansökningsperioden och tjänsten kan komma att tillsättas innan annonstidens slut.

ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C238386".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nässjö kommun (org.nr 212000-0548)

Arbetsplats
Nässjö kommun, Samhällsplaneringskontoret

Kontakt
Förvaltningschef
Adis Baksic
adis.baksic@nassjo.se
0380-51 85 02

Jobbnummer
9238723

Prenumerera på jobb från Nässjö kommun, Samhällsplaneringskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nässjö kommun, Samhällsplaneringskontoret: