Hållbarhetsstrateg till Nykvarns kommun

Experis AB / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Vill du bidra till en mer hållbar värld och brinner för att göra verklig skillnad? Vill du vara med och påverka klimatomställningen i Nykvarns kommun - i skärningspunkten mellan den växande Stockholmsregionen och den dynamiska Mälardalen? Kanske arbetar du idag som projektledare, samordnare, utredare, handläggare, rådgivare eller liknande inom miljö-/hållbarhetsområdet och söker din nästa utmaning?

Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 900 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?



Detta kan vi erbjuda dig

Som hållbarhetsstrateg får du en viktig roll i att utveckla och skapa förutsättningar för en hållbar utveckling i vår kommun. I Nykvarn ska hållbarhetsperspektivet gå som en röd tråd genom alla våra verksamheter, planer och målsättningar. Kommunen ska utvecklas på ett sätt som inte äventyrar kommande generationernas möjligheter att tillfredsställa sina behov. Nykvarns Kommun arbetar för att bidra till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030.



Välkommen att läsa mer om detta spännande uppdrag där du har en bred och central roll i Nykvarns kommuns arbete med hållbarhet!



Arbetsuppgifter

Som hållbarhetsstrateg får du det bästa av strategiskt arbete på kommunövergripande nivå och operativt samarbete i samverkan med kommunens verksamheter. Eftersom rollen är ny kommer du att få stora möjligheter att forma och utveckla ditt uppdrag.



Rollen som hållbarhetsstrateg innebär arbete med planering och beredning av kommunens övergripande hållbarhetsarbete. Du arbetar med utveckling, styrning och uppföljning av kommunens miljömålsättningar, klimatanpassning och Agenda 2030 och samordnar aktiviteter kopplat till detta. Att ta fram beslutsunderlag och föredra relevanta ärenden för kommunstyrelsen och kommunledningen ingår också i rollen, liksom att svara på remisser. Du omvärldsbevakar och håller dig uppdaterad i aktuella frågor som rör hållbarhet, samt ansvarar för utbildningar inom området. Rollen innebär många olika kontaktytor internt i kommunen och du samverkar även med externa parter inom regionen, liksom representerar kommunen i olika samverkansforum och nätverk.

Tjänsten är placerad på kommunledningskontoret. Du rapporterar till biträdande kommundirektör och har ett nära samarbete med kommunens utvecklingsstrateg. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.



Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant universitets- eller högskoleutbildning. Du har erfarenhet från miljö-, klimat- eller hållbarhetsområdet i en roll såsom projektledare, samordnare, utredare, rådgivare, strateg eller liknande - gärna inom offentlig sektor. Alternativt arbetar du idag som miljöinspektör eller miljöhandläggare och är nyfiken på en bredare roll inom hållbarhet. Rollen kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Som person är du lyhörd och har lätt för att bygga goda och förtroendefulla relationer. Du har ett pedagogiskt och professionellt förhållningssätt samt arbetar noggrant och strukturerat. Centralt i rollen är förmåga att driva det egna arbetet framåt, liksom att driva och samordna processer tillsammans med andra. Vi tror dessutom att du har förmåga att inspirera till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.



Det personliga förhållningssättet samt personlig lämplighet värderas mycket högt.



Ansökan och mer information

Passar du in på ovanstående profil och lockas av detta spännande uppdrag, tveka inte att ansöka redan idag! Din ansökan ska ha kommit in till Nykvarns kommun senast 2021-03-01.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Daniela Fuciu, biträdande kommundirektör på 08-555 010 09, alternativt Igor Rankovic, utvecklingsstrateg på 08-555 010 22.



I denna rekrytering samarbetar Nykvarns kommun med Jefferson Wells. För frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström på therese.thunstrom@jeffersonwells.se alternativt 0730-62 33 72.



Varmt välkommen med din ansökan!



Om verksamheten

Kommunledningskontoret stödjer kommunstyrelsen i sitt övergripande ansvar, ger stöd och service till kommunfullmäktige och till övriga nämnder samt är ett stöd till kommunledningen i att leda, samordna och följa upp kommunens uppdrag. Kommunledningskontoret består av avdelningarna Digitalisering och IT, Kommunikation och servicecenter, Kansli, Säkerhet och Strategisk styrning. Tillsammans driver vi och styr i de förvaltningsövergripande strategiska frågor som ligger inom kontorets ansvar.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent

Publiceringsdatum
2022-02-03

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Experis AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3774f9ea-56c4-".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Experis AB (org.nr 556855-1104)

Arbetsplats
Nykvarns kommun

Kontakt
Therese Thunström
+46730623372

Jobbnummer
6306974

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: