Hållbarhetsstrateg till Nykvarns kommun
Experis AB / Hälsoskyddsjobb / Nykvarn
2021-12-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Hållbarhetsstrateg till Nykvarns kommun" (publicerad 2022-01-15) ⬅️
Visa alla hälsoskyddsjobb i Nykvarn,
Södertälje,
Gnesta,
Ekerö,
Salem eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Experis AB i Nykvarn,
Södertälje,
Gnesta,
Ekerö,
Botkyrka eller i
hela Sverige Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 900 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Detta kan vi erbjuda dig
Som hållbarhetsstrateg får du en viktig roll i att utveckla och skapa förutsättningar för en hållbar utveckling i vår kommun! I Nykvarn ska hållbarhetsperspektivet gå som en röd tråd genom alla våra verksamheter, planer och målsättningar. Kommunen ska utvecklas på ett sätt som inte äventyrar kommande generationernas möjligheter att tillfredsställa sina behov. Nykvarns Kommun arbetar för att bidra till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030. Som hållbarhetsstrateg får du det bästa av strategiskt arbete på kommunövergripande nivå och operativt samarbete i samverkan med kommunens verksamheter. Eftersom rollen är ny kommer du att få stora möjligheter att forma och utveckla ditt uppdrag.
Om verksamheten
Kommunledningskontoret stödjer kommunstyrelsen i sitt övergripande ansvar, ger stöd och service till kommunfullmäktige och till övriga nämnder samt är ett stöd till kommunledningen i att leda, samordna och följa upp kommunens uppdrag. Kommunledningskontoret består av avdelningarna Digitalisering och IT, Kommunikation och servicecenter, Kansli, Säkerhet och Strategisk styrning. Tillsammans driver vi och styr i de förvaltningsövergripande strategiska frågor som ligger inom kontorets ansvar.
Välkommen att läsa mer om detta spännande uppdrag där du har en bred och central roll i Nykvarns kommuns arbete med hållbarhet!
Arbetsuppgifter
* Ansvara för arbetet med strategisk planering och beredning beträffande kommunens övergripande hållbarhetsarbete.
* Utveckling, styrning och uppföljning av kommunens miljömålsättningar samt Agenda 2030
* Samordna kommunens arbete med klimatanpassning ligger till grund för uppdraget.
* Utarbeta och ta fram beslutsunderlag för kommunstyrelsen och kommunledningen
* Svara på remisser samt intern beredning av ärenden för kommunens politiska organ
* Planering, målsättning, uppföljning återrapportering inom ditt ansvarsområde
* Samordna aktiviteter och stötta i hela organisationen
* Ansvara för utbildningar för anställda och förtroendevalda i kommunen
* Omvärldsbevakning - säkerställa att aktuell lagstiftning, föreskrifter och förordningar följs samt att hålla sig uppdaterad i aktuella frågor inom huvudansvarsområdet.
* Ansvara för framtagande av informationsmaterial och kommunicering av information inom ditt ansvarsområde
* Medverka i och föredra relevanta ärenden för kommunens ledningsgrupp, förtroendevalda samt externa aktörer
* Samverka med externa parter inom regionen och agera kommunens representant inom olika samverkansforum och nätverk
Tjänsten är placerad på kommunledningskontoret. Du rapporterar till biträdande kommundirektör och har ett nära samarbete med kommunens utvecklingsstrateg. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant universitets- eller högskoleutbildning. Därtill har du erfarenhet av liknande uppdrag inom offentlig förvaltning med dokumenterad erfarenhet av arbete på strategisk nivå med hållbarhetsfrågor inom offentlig sektor. Rollen kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
Som person är du kommunikativ och lyhörd och du har lätt för att bygga goda och förtroendefulla relationer. Du har du ett pedagogiskt och professionellt förhållningssätt samt arbetar noggrant och strukturerat. Du arbetar självständigt, organiserar, driver och följer systematiskt upp ditt eget arbete. Därtill har du god förmåga att driva och samordna processer tillsammans med inblandade parter. Du är analytisk och har förmåga att växla mellan strategiskt långsiktig planering och operativt arbete. Vi tror dessutom att du har förmåga att inspirera till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.
Det personliga förhållningssättet samt personlig lämplighet värderas mycket högt.
Ansökan och mer information
Passar du in på ovanstående profil och lockas av detta spännande uppdrag, tveka inte att ansöka redan idag! Din ansökan ska ha kommit in till Nykvarns kommun senast 2022-01-13.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Daniela Fuciu, biträdande kommundirektör på 08-555 010 09, alternativt Igor Rankovic, utvecklingsstrateg på 08-555 010 22.
I denna rekrytering samarbetar Nykvarns kommun med Jefferson Wells. För frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström på
therese.thunstrom@jeffersonwells.se alternativt 0730-62 33 72.
Varmt välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent
Publiceringsdatum2021-12-27ErsättningNot Specified
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagExperis AB
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "ec9014dd-df90-".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Experis AB (org.nr 556855-1104)
Arbetsplats Nykvarns kommun
Kontakt Therese Thunström
+46730623372 Jobbnummer 6210533
Observera att sista ansökningsdag har passerat.