Hållbarhetsspecialist

Upphandlingsmyndigheten / Juristjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Vill du jobba med hållbarhetsfrågor och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället?

Vi söker en driven medarbetare som vill arbeta inom området hållbar upphandling. Vår ambition är att utveckla den hållbara offentliga affären och ge ett tillgängligt, trovärdigt och praktiskt tillämpbart stöd till nytta för våra kunder. Vi arbetar brett med hållbarhet. Bland annat ger vi stöd och vägledning för att minska den offentliga sektorns klimatpåverkan och bidra till den cirkulära ekonomin. Vi jobbar också för att öka den sociala hållbarheten, det kan exempelvis handla om sysselsättningsfrämjande åtgärder, jämställdhet, social integration, tillgänglighet, rättvis handel samt krav på arbetstagarens rättigheter.

Våra medarbetare är experter inom olika områden och vi ger stöd bland annat genom att utveckla och förvalta stödmaterial och hållbarhetskriterier. Vi sprider även kunskap genom att tala på olika seminarier och konferenser och hålla utbildningar. Vi samverkar också i stor utsträckning med andra myndigheter och organisationer, och i din roll kommer du att representera oss i dessa sammanhang. Vi arbetar proaktivt och lyhört för att kunna ge mesta möjliga nytta utifrån våra målgruppers behov.

Arbetsuppgifter

I den här tjänsten får du utvecklande arbetsuppgifter inom hållbar offentlig upphandling. Du arbetar både i interna och externa arbetsgrupper såväl som självständigt. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

• Ta fram konkret stödmaterial inom hållbar upphandling.
• Utveckla och uppdatera hållbarhetskriterier inom någon eller några produktgrupper utifrån myndighetens behov och din bakgrund och kompetens.
• Leda och delta i nätverk och referensgrupper, både internt och externt,
• Representera myndigheten på konferenser och seminarier.
• Föreläsa inom området hållbar upphandling vid konferenser, seminarier och andra utbildningstillfällen.
• Delta i planering och genomförande av olika typer av kommunikationsinsatser.
• Som en del av vår frågeservice, ta emot och svara på specifika frågor relaterade till hållbar upphandling och myndighetens uppdrag.

För att klara av arbetet ska du ha:

• Relevant akademisk examen eller motsvarande kunskap förvärvade på annat sätt.
• Stor erfarenhet av hållbarhetsfrågor.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du även har:

• God erfarenhet av hållbar offentlig upphandling.
• Erfarenhet av projektledar- och samordningsroll.
• Erfarenhet av att föreläsa/hålla utbildningar.
• Erfarenhet av framtagande av hållbarhetskriterier.
• Erfarenhet av att ta fram stödjande material och vägledningar.
• Erfarenhet inom produktområden där vi tar fram hållbarhetskriterier.

Egenskaper som behövs för arbetet

Du är självgående och har en förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar, ständigt med kunden i fokus. Du är resultat- och lösningsorienterad, har ett strukturerat arbetssätt och ett objektivt förhållningssätt.

Du är en teamspelare som har en god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i stödet till myndighetens kunder. Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Om Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndighetens uppdrag är att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer i hela inköpsprocessen genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är i dagsläget cirka 75 medarbetare med olika kompetenser och bakgrunder. Vi sitter i ljusa aktivitetsbaserade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. År 2019 blev vi utsedda till Sveriges modernaste myndighet.

Anställning och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vill du jobba med hållbarhetsfrågor och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället? Skicka då din ansökan senast söndag den 27 februari 2022. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet. Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta

Annie Stålberg, enhetschef 08-586 217 08

Elke Frölander, Saco-S, 08-586 217 71

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-01-28

Ersättning


Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)

Jobbnummer
6289672

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: