Hållbarhetscontroller till Sundsvalls kommun

Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret / Controllerjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret i Sundsvall

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Sundsvalls kommun är en självklar del i skapandet av en hållbar framtid. Vi har höga ambitioner och vi vill se till att ord blir till verklighet. Nu söker vi på inköpsenheten dig som vill ta dig an rollen som vår nya hållbarhetscontroller, med fokus på ekologisk och social hållbarhet kopplat till inköp.
Sundsvalls kommunkoncern köper varor och tjänster för närmare fyra miljarder kronor per år och konsumtion står för den absolut största delen av kommunens klimatpåverkan. Hållbarhet är ett prioriterat område, exempelvis genom mål om att bli klimatneutrala till år 2030, och kommunens inköpsprocess är en viktig pusselbit. Vi vill att våra resurser ska bidra till samhällsutvecklingen genom att våra leverantörer har goda arbetsvillkor för anställda och underleverantörer, och att de arbetar mot samma mål som oss kopplat till miljö och klimat.

Tjänsten som hållbarhetscontroller är placerad på kommunens inköpsenhet. Du kommer att vara en av två hållbarhetscontrollers som delar på arbetsuppgifterna, i nära samarbete med de andra kompetenserna på enheten och inom organisationen. Tjänsten är under utveckling och det finns goda möjligheter att påverka rutiner, arbetssätt och inriktning för rollen och för arbetsgruppen. Inköpsenheten är i startskedet av ett spännande utvecklingsarbete med mål om att ta ansvar för och styra hela inköpsprocessen, för att på riktigt kunna lyckas med hållbara inköp.
Du kommer att vara en viktig del i framdriften av det utvecklingsarbetet.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Publiceringsdatum
2023-08-14

Arbetsuppgifter
Utgångspunkten för arbetet är att styra våra upphandlingar och inköp mot att bli mer hållbara. Som hållbarhetscontroller har du ett viktigt ansvar att stödja, följa upp och ständigt förbättra hållbarhetsperspektivet i upphandlingar och inköp. Du ser till att upphandlingar och inköp tar hänsyn till de ekologiska och sociala hållbarhetsperspektiven, genom att stödja kravställare, upphandlare och beställare i deras arbete.

Du kommer vidare att:
• Leda, samordna och stödja arbetet i kommunkoncernen för att stärka de båda hållbarhetsperspektiven i upphandlingar och inköp.
• Arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågor i befintliga och nya avtal, med målsättning om ständigt mer hållbara inköp.
• Delta vid analys, planering, genomförande, uppföljning och ständig utveckling av de övergripande hållbarhetsfrågorna i kommunkoncernen.
• Samarbeta med andra hållbarhetsfunktioner inom kommunkoncernen gällande strategiskt viktiga frågor, samt samverka med andra offentliga organisationer gällande hållbarhetsfrågor kopplat till inköp och upphandling.
• I mindre omfattning genomföra utredningar och analyser på uppdrag av kommunledning eller genom politiska beslut.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom ett område som är relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att arbeta med inköp, hållbarhetsfrågor och förändringsarbete. Mycket god svenska i tal och skrift samt goda systemkunskaper har du också.

Det är vidare meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
• Kunskaper om LOU (lagen om offentlig upphandling)
• Kunskaper inom områdena bygg och kemikalier

Vi söker dig som är tydlig i din kommunikation och tycker det är motiverande att driva projekt och uppgifter framåt.
För att lyckas i ditt arbete är det viktigt att du är nyfiken och intresserad av andras arbete och drivkrafter. Du har därför ett intresse för hur verksamhet och inköpsprocessen samspelar för att uppnå goda resultat och har också god förståelse för det affärsmässiga perspektivet och kan tillämpa affärsmässiga principer på ett bra sätt.

Vi vill att du är driven och utvecklingsinriktad, vilket betyder att du ständigt utvecklar ditt och vårt arbete. Du arbetar strukturerat och självständigt, men med god samarbetsförmåga och du har ett strategiskt angreppssätt på frågor och tänker gärna nytt. Du är en trygg och stabil person som kan stå för dina beslut och du trivs i samverkansrollen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C136339".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Kontakt
Tf. Inköpschef
Jimmy Andersson
jimmy.andersson@sundsvall.se
060- 19 15 40

Jobbnummer
8024765

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret: