Habiliteringsassistent Norgården 7-9 grundsär

Uddevalla kommun, Barn- och utbildning / Vårdarjobb / Uddevalla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla vårdarjobb i Uddevalla, Munkedal, Färgelanda, Vänersborg, Trollhättan eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uddevalla kommun, Barn- och utbildning i Uddevalla, Vara eller i hela Sverige

Liv, lust och läge blir livskvalitet i Hjärtat av Bohuslän! Allt fler upptäcker Uddevalla som en attraktiv plats att bo och leva i. Kommunen växer stadigt och har idag dryga 53 000 invånare. Uddevalla har med sin placering vid hav, skog och fjäll en omväxlande och vacker natur.
Handeln är stark och kommunen har ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och samverkan. Uddevalla kommun är i ett expansivt skede med stora etableringar inom handel samt satsningar på ett maritimt centrum.

Publiceringsdatum
2016-03-03

Beskrivning
Norgårdenskolan är en 7-9 skola med 346 elever och drygt 35 personal, fördelade i tre arbetslag och tretton klasser.

Målet är att varje klass skall ha två klassföreståndare som delar upp mentorselever sinsemellan. Skolan leds av rektor med två ledningsresurser (bitr. rektor)samt arbetslagens samordnare.

Skolan ligger i Herrestadsområdet ca en mil från Uddevalla centrum (mot Torp). Vi är just nu inne i ett mycket intressant utvecklingsskede där vi utifrån kulturanalyser, enkätundersökningar, observationer samt resultatanalyser satt upp nya konkreta utvecklingsområden. Vi deltar också i centrala skolutvecklingsprocesser tillsammans med övriga rektorer och centrala skolutvecklare.

Skolan jobbar mycket med att befästa elevernas teoretiska kunskaper genom praktiska övningsområden, bla elevens val och ett tätt samarbete med företagen i området. Vidare jobbar vi mycket med internationella utbyten med andra skolor i Europa och övriga världen samt utvecklad elevdemokrati och formativt lärande. Ett av våra mål på såväl central som lokal nivå är att utveckla våra lärmiljöer med hjälp av digitala verktyg. I syfte att stödja denna utveckling tilldelades samtliga elever en personlig dator i samband med läsårsstart och vi har satsat på digitala läromedel som ett komplement till övriga läromedel.

Våra stora utvecklingsområden är IKT och BFL som förutsättningar för pedagogisk - och didaktisk utveckling. Erasmus plus "it's my life, i'ts my choice", Arbetsro och arbetsglädje, Kulturförståelse och tolerans samt skola på riktigt.

Från och med hösten 2016, startar en särskoleklass på skolan.

Grundsärskolan omfattar utbildning i ämnen eller inom ämnesområden, eller en kombination av dessa. Utbildningen kan också omfatta ämnen enligt grundskolans kursplaner. Utbildningen ska bland annat ge kunskaper och värden, bidra till personlig utveckling, social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhället.

Skollag, förordningar och läroplan ska ligga till grund för hur verksamheten styrs. Grundsärskolan följer Läroplan för grundsärskolan där man kan läsa om grundsärskolans grundläggande mål och riktlinjer. I läroplanen finns kursplaner med kompletterande kunskapskrav som beskriver vilka kunskaper som krävs för godtagbara kunskaper och olika betyg i årskurserna 6 och 9 för grundsärskolans ämnen. För grundsärskolans ämnesområden beskriver kunskapskraven vilka kunskaper som krävs för grundläggande kunskaper och fördjupade kunskaper i årskurs 9. 

Vi kommer att rekrytera ett tvärprofessionellt arbetslag bestående av 2 speciallärare samt habiliteringspersonal/elevassistenter. Arbetslaget kommer att ges stor pedagogisk frihet att bygga upp denna verksamhet samt erbjudas professionell handledning genom elevhälsoteamet försorg.

Dina arbetsuppgifter
Som medarbetare i det tvärprofessionella arbetslaget och som habiliteringsassistent är ditt huvuduppdrag att stödja elevens lärande - och mognadsprocess. I detta ingår direkt arbete med eleven, arbete i dialog och samverkan med speciallärare, samverkan och samråd med vårdnadshavare, habilitering och andra förekommande myndigheter/kompetenscentra. Du kommer också att arbeta med eleven på LSS-fritids vilket kan komma i fråga både före och efter skoltid. Ditt arbete handlar alltså mycket om att stödja specialläraren i dennes uppdrag.

Som information - Speciallärares primära uppdrag är undervisning, för- och efterarbete, uppföljning - och bedömning samt analysarbete. Specialläraren är pedagogiskt ansvarig för elevens kunskapsutveckling. Sekundärt kommer alla att jobba med utvecklingsfrågor och prioriterade, sekundära uppdrag.

Som ett led i hela skolans utveckling kommer arbetslaget i grundsärskolan löpande dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar.

Vi genomför en tidig rekryteringsprocess för att ge arbetslaget förutsättningar för att planera och starta upp denna nya verksamhet.

Kvalifikationer
Erfarenhet av arbete i grundsärskolan samt arbete med elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättningar är meriterande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och färdigheter. Vidare arbetar vi med kompetensbaserad rekrytering och eftersträvar följande väsentliga kompetenser: hög personlig mognad, god samarbetsförmåga, gott ledarskap, mål - och resultatorienterad, strukturerad och flexibel samt kreativ.  

Vidare är det meriterande och underlag för urval med tidigare erfarenhet av arbete på en 7-9 skola samt erfarenhet av förekommande program/system (Dexter, Unikum, Google apps for education etc). Meriterande kommer också att vara tidigare erfarenhet av att jobba med digitala lärprocesser samt formativ bedömning/formativa lärprocesser.

Villkor: 
Tillsvidareanställning 100%, semestertjänst.

Övrig information
Rekrytering kommer att ske löpande, vilket betyder att du kan bli kallad till intervju innan ansökningstiden gått ut.

Före anställning ska;
• lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg lämnas in,
• giltigt utdrag ur polisens belastningsregister lämnas in eller visas upp, beroende på skolform.

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.

Vår värdegrund är Öppenhet, Respekt och Professionalitet och beskriver vårt förhållningssätt i mötet med våra kunder, kommuninvånare och brukare.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 1 augusti 2016 tillsvidareanställning

Ersättning
Enl. avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-20
Ange följande referens när du ansöker: 2016/92
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Roger Hansson 0522-697251

Facklig kontakt
Nås via växel 0522-69 60 00

Företag
Uddevalla kommun, Barn- och utbildning

Adress
Uddevalla kommun, Barn- och utbildning
Norgårdsvägen 12-14
45175 Uddevalla

Kontorsadress
Norgårdsvägen 12-14

Jobbnummer
2703301

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uddevalla kommun, Barn- och utbildning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uddevalla kommun, Barn- och utbildning: