Guide och Butiksamordnare, Stadshuset
Administrativa avdelningen, Visningsenheten / Biologjobb / Stockholm
2017-01-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Guide och Butiksamordnare, Stadshuset" (publicerad 2017-09-28) ⬅️
Visa alla biologjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Administrativa avdelningen, Visningsenheten i Stockholm Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ska styra och stötta stadens övriga verksamheter och för egen del genomföra beslut utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige fastställt. Vi är ca 290 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Arbetsplatsbeskrivning
Stockholms Stadshus är en av de mest kända byggnaderna i Stockholm.
Närmare 450.000 personer besöker årligen Stadshuset för att få veta mer om vår fina arkitektur och våra evenemang, där Nobelfesten är det mest berömda. Under sommaren har huset närmare 3.000 besökare per dag och så gott som alla avslutar sitt besök i vår butik! I butiken säljer vi souvenirer, hantverk och andra föremål, från nyckelringar till glas från Nobelservisen. Vi söker nu en medarbetare för ett vikariat på strax över sex månader. Jobbet innebär att du ska guida i Stadshuset på tre språk, samt arbetsleda personalen och själv jobba i Stadshusshopen.
Publiceringsdatum2017-01-04Dina arbetsuppgifterArbetet som butikssamordnare/guide är både operativt och administrativt och består av två delar; guidning och butik. Som guide visar du besökare Stadshuset, säljer biljetter, tar emot bokningar och ger viss turistinformation. Allt detta ska du kunna göra på tre språk. I dina arbetsuppgifter ingår även vissa administrativa uppgifter. Du tjänstgör också på mottagningar, där du är toastmaster och guide på svenska eller engelska under en mottagning som vanligen pågår i två timmar. Som butikssamordnare delar du ansvaret för Stadshusets shop med den inköpsansvariga. Du är försäljare och hanterar kassasystemet, ansvarar för lager och inventering och arbetsleder den timanställda personalen. Du hjälper till med skyltning, beställningar och andra gängse butikssysslor. Under högsäsong är shopen en renodlad butik, och under lågsäsongen flyttar visningsreceptionen ihop med shopen, vilket då innebär att shopen även blir en bas för visningarna. Andra arbetsuppgifter tillkommer.
Arbetstiden är schemalagd och framför allt förlagd till dagtid, men tjänstgöring på kvällar förekommer. Dessutom arbetar man var sjunde helg, samt de flesta helgdagar.
KvalifikationerDu ska tala och skriva vårdad och flytande svenska och engelska. Båda språken används i det dagliga arbetet. Utöver det ska du tala ett av följande språk flytande; tyska, kinesiska, ryska, spanska, franska, italienska, japanska, koreanska och hebreiska.
Du ska ha dokumenterad kassaerfarenhet från tidigare jobb i butik. Du ska ha ansvarat för öppning och/eller stängning av kassor där du tidigare har arbetat och har erfarenhet av att räkna och redovisa dagskassor.
Du ska ha vana från tidigare arbete inom service med hög stressnivå.
Du är van vid och tycker om att tala inför en grupp.
Du ska ha goda kunskaper i Excel och övriga program i Officepaketet.
Det är meriterande om du har:
- jobbat med turism eller något annat jobb med många internationella gäster/kunder.
- guidevana
- kunskap i skyltning och dekor
- utbildning inom konst/arkitektur
- vana att leda och lära upp andra och att dela med sig av sina erfarenheter.
Vi lägger mycket stor vikt vid din personlighet! För att klara av de mångskiftande arbetsuppgifterna krävs att du har en mycket god samarbetsförmåga och en högt utvecklad känsla för service. Du ska smidigt samarbeta med kollegor, extrapersonal och med externa parter. Eftersom jobbet både är operativt och administrativt, krävs en stor simultankapacitet, och förmåga att snabbt kasta sig mellan olika arbetsuppgifter. Du ska vara lyhörd och kommunikativ, kunna ta egna initiativ och ha lätt för att lära, vara noggrann men inte perfektionist. Du måste kunna behålla ditt lugn och din vänlighet samt ge god service under extremt stressiga förhållanden, men att även ha en kreativitet och initiativrikedom under mindre intensiva perioder.
Intervjuerna sker under januari och februari och utbildningen sker därefter. Vi kommer att börja intervjua redan under ansökningstiden, så sök gärna så snabbt som möjligt. För att kunna söka denna tjänst måste du finnas tillgänglig under denna period. Om du bor eller studerar på annan ort eller i ett annat land, måste du vara beredd att vid ett flertal tillfällen komma till Stadshuset. Vi står inte för resekostnader till dessa tillfällen. Vi gör inte intervjuer via telefon eller Skype.
Rekryteringsprocessen är mycket lång och du får förbereda dig på att det kan ta lång tid från det att du har skickat din ansökan tills du får svar av oss, eller blir kallad till en eventuell intervju. Om du har frågor om jobbet eller intervjuerna, använd helst e-post, eftersom du då snabbare får svar.
Som nyanställd får du en internutbildning.
Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 13 mars Visstidsanställning
Ersättningmånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-01-29
Ange följande referens när du ansöker: 2017/6
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktKatja Morander
visningsrekrytering@stockholm.seFöretagAdministrativa avdelningen, Visningsenheten
AdressAdministrativa avdelningen, Visningsenheten
Ragnar östbergs plan 1
11221 Stockholm
KontorsadressRagnar östbergs plan 1
Jobbnummer 3244729
Observera att sista ansökningsdag har passerat.