Gryning söker utvecklingsledare - systematiskt kvalitetsarbete

Gryning Vård AB, B. Bolagskontoret / Organisationsutvecklarjobb / Göteborg
2025-10-14


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gryning Vård AB, B. Bolagskontoret i Göteborg

Ägs av kommuner - drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden.

Vi söker nu en utvecklingsledare med uppdrag att leda och samordna det systematiska kvalitetsarbetet med inriktning mot att utveckla rollen till motsvarande uppdrag som en socialt ansvarig samordnare, SAS. Tjänsten är placerad på bolagets huvudkontor i Göteborg och ingår i Utvecklingsfunktionen som är en av tre stödfunktioner.

Publiceringsdatum
2025-10-14

Arbetsuppgifter
Uppdraget

Rollen som utvecklingsledare har främst fokus på Grynings kvalitetsledningssystem enligt SOSFS 2011:9 och det systematiska kvalitetsarbetet, där tydliga processer, styrdokument, systematiska uppföljningar och ständigt förbättringsarbete är bärande delar. I rollen ingår bland annat planering, genomförande och analys av de årliga egenkontroller som utförs i samtliga verksamheter, samt att delta i uppföljnings- och analysmöten med varje enhet. Det ingår även att tillhandahålla processtöd och ge utbildning/information till enheter och medarbetargrupper, t ex rådgivning och kompetensutveckling gällande frågor om dokumentation.

Gryning står inför att ytterligare utveckla och förstärka det systematiska kvalitetsarbetet, samt att intensifiera arbetet med att säkerställa regel- och rutinefterlevnad. Bolaget ser behov av att utveckla rollen mot ett uppdrag motsvarande SAS. Här finns därför möjligheter att påverka och utveckla innehållet i rollen liksom att utveckla nya arbetssätt och metoder för såväl stöd som uppföljning och kontroll.

I tjänsten ingår att administrera systemet för det bolagsgemensamma och enhetsspecifika kvalitetsledningssystemet, samt att kontinuerligt arbeta med uppdateringar, förtydliganden och förbättringar av dess innehåll. Rollen är även systemförvaltare för, samt ger användarstöd i, bolagets verksamhetsnära digitala system för dokumentation, avvikelsehantering och enkätuppföljningar. Vi använder idag systemen SecuraNova, Infosoc, 2c8 och esMaker.

I uppdraget ingår även följande:

• att svara för omvärldsbevakning, bland annat när det gäller lagstiftning och andra regelverk inom socialtjänstens område,

• ta fram och analysera statistik av olika slag, både på bolagsövergripande nivå och på enhetsnivå,

• att genomföra kvalificerade utredningar samt göra sammanställningar och analyser inför beslut av bolagets ledning eller styrelse,

• att bistå med underlag och processtöd i arbetet med verksamhetsplan, delårs- och årsrapportering

• att leda arbetsgrupper och nätverk inom bolaget,

• att samverka med andra aktörer inom området.

Kvalifikationer
Du har relevant akademisk examen och flera års arbetslivserfarenhet inom socialt arbete och tillämpning av aktuell lagstiftning och föreskrifter. Du har erfarenhet av att arbeta med utveckling och utredning samt av statistik, analys, utvärdering och uppföljning. Det är meriterande om du har erfarenhet från uppdrag som socialt ansvarig samordnare.

Du har erfarenhet från att arbeta i stödfunktion och rör dig enkelt mellan de olika roller det kan innebära; t ex att leda, stödja, samordna, ge service och följa upp. Du har lätt för att samverka med andra och skapar förtroendefulla relationer omkring dig. Du kan både övertyga och lyssna in, och du förmår att driva processer hela vägen fram till avslut.

Du har god analytisk förmåga och kan ta till dig komplex information för att sedan sammanställa och kommunicera det viktigaste till olika målgrupper. Du är noggrann, kan se detaljer och samtidigt ha överblick. Du kan se saker ur helhetsperspektiv för att därigenom förstå hur förändring och utveckling påverkar olika delar av organisationen. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och för att på ett pedagogiskt sätt redogöra för olika perspektiv.

Du har administrativ fallenhet samt god förmåga att strukturera arbete och processer. Du är van vid att administrera, förvalta och utveckla digitala system och genuint intresserad av användarvänlighet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

Övrig information
Tjänsten är en heltids tillsvidareanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

B-körkort krävs.

Utdrag ur misstanke- och belastningsregistret kommer att göras inför anställning.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande så välkommen med din ansökan redan idag.

Arbetet sker i huvudsak från bolagskontoret, men innebär en del dagsresor i till enheterna runt om i länet. Det finns möjlighet till distansarbete ca en dag per vecka.

Om Gryning

I bolaget arbetar ca 600 personer. På bolagskontoret finns bolagsledning och stödfunktionerna utveckling, HR och ekonomi, sammanlagt är vi cirka 15 personer. Utvecklingsfunktionen består av fem personer; utvecklingschef, två utvecklingsledare (inklusive den utannonserade tjänsten), en kommunikatör samt en person som arbetar med placeringsrådgivning.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C284071".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gryning Vård AB (org.nr 556605-8201), https://www.gryning.se/

Arbetsplats
Gryning Vård AB, B. Bolagskontoret

Kontakt
Utvecklingschef
Birgitta Flärdh
073-558 28 00

Jobbnummer
9556687

Prenumerera på jobb från Gryning Vård AB, B. Bolagskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gryning Vård AB, B. Bolagskontoret: